Článek
Ve světě řádila druhá světová válka, Spojené státy od vstupu do konfliktu tehdy dělily ještě téměř dva roky. Ani ne třicetiletí animátoři William Hanna a Joe Barbera vymýšleli nový kreativní koncept. Přišli s jednoduchým motivem – kočka škádlící se s myší. Hned za debut získalo studio Metro-Goldwyn-Mayer nominaci na Oscara a velkou fanouškovskou základnu. Zrodil se fenomén Toma a Jerryho, tehdy ještě pod jmény Jasper a Jinx.
První, co se na Jasperovi a Jinxovi změnilo, byla jména ústředních postav animované pohádky. A to tak, že duo Hanna-Barbera nabídlo zaměstnancům odměnu padesát dolarů, když přijdou s nejlepšími jmény. Přelom čtyřicátých a padesátých let byl pro Toma a Jerryho a Hannu a Barberu zlaté období.
— No Context Tom and Jerry (@TandJ_NoCont) January 13, 2020
Podle Joea Barbery se nikdy nediskutovalo o tom, jestli Tom a Jerry budou mluvit. Tak nějak přirozeně vyplynulo, že budou mít na motivy němých grotesek jen hudební podkres, který bude vyjadřovat emoce na plátně.
V šedesátých letech se produkce krátkých animovaných skečů přesunula do Prahy. Čeští animátoři byli daleko levnější a celá vyroba tak byla ekonomičtější. Zajímavostí je, že kvůli rozpoutané studené válce byli čeští autoři v titulkách „poangličtění“, aby si diváci nespojovali Toma a Jerryho s komunismem. Štěpán Koníček se tak například stal Stevenem Konichekem.
„Kvůli železné oponě tvůrci z Prahy Toma a Jerryho nikdy neviděli,“ upozorňuje pro radio.cz Gene Deitch, jeden z animátorů, který měl pražskou pobočku na starosti. Potýkal se nejen s nízkým rozpočtem, ale právě s kreslíři, kteří neznali originál. „Česká“ série Toma a Jerryho je kritiky považovaná za nejhorší. Deitch kvůli tomu, podle jeho slov, dokonce dostával výhrůžky smrtí.
Ve stejné dekádě se kreativní dvojici Hanna-Barbera dařilo. Přišli s takovými fenomény jako jsou Flinstoneovi, Scooby Doo nebo Méďa Béďa. V sedmdesátých letech se ale vrátili ke svému prvnímu kreslířskému dítěti, k Tomovi a Jerrymu. Díly prodloužili a nevydávali tak často. A také se změnily povahy dvou ústředních zvířecích postav.
Tom a Jerry spolu mají vztah, kde se pudová nenávist střídá s přátelskou láskou. Od počátku bylo v ději hodně násilí a zkratkovitá hyperbola. Po třiceti letech se tvůrci rozhodli pro vlídnější zápletky. Kocour s myškou tak spíš společně putovali po světě a stali se nerozlučnými parťáky.
— No Context Tom and Jerry (@TandJ_NoCont) January 26, 2020
William Hanna zemřel v březnu 2001 v devadesáti letech. Stejně starý Joe Barbera ho následoval o pět let později, také v březnu. V tom roce práva na Toma a Jerryho koupilo studio Warner Brothers, a i když vznikají nové díly, postavy už se nekreslí ručně, vizuálně tedy vypadá Tom i Jerry lehce rozdílně než z pera původních tvůrců.
Atmosféra původních dílů probouzí nostalgii v dětech i dospělých. Před pěti lety se ve Velké Británii dokonce odhlasovalo, že je Tom a Jerry nejoblíbenější „animák“. „Myslím, že se spoustu lidí identifikuje s Jerrym, protože v našem životě je vždycky někdo, kdo nás utlačuje, ať je to šéf, politici nebo někdo jiný,“ navrhuje pro BBC Jerry Beck, historik zabývající se animovanými filmy.