Článek
Už na konci minulého týdne vyzývala předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová jednotlivé státy, aby během pandemie umožnily rychlý průjezd kamionů s nezbytnými dodávkami, tzv. green lanes. Překročení hranice včetně všech kontrol a zdravotního vyšetření řidiče kamionu by nemělo trvat déle než 15 minut. „Společný a koordinovaný přístup je teď v době pandemie důležitější než kdykoli předtím,“ apelovala také eurokomisařka pro dopravu Adina-Ioana Văleanová.
Farmaceutické firmy přesto čelí nepřetržitým obtížím s dopravou. „Zdržení v přeshraničních kolonách přetrvávají na německých a francouzských hranicích, ty mohou dále zpomalovat dodávky do Itálie, Španělska či Švýcarska,“ popisuje Jakub Dvořáček, ředitel Asociace inovativního farmaceutického průmyslu, která sdružuje výrobce originálních léků.
Nejde přitom jen o léky vyráběné v zahraničí, doplňuje Martin Mátl, ředitel České asociace farmaceutických firem. Běžně se takto po Evropě vozí i komponenty pro výrobu léků, a to už by mohl být problém i pro český trh.
„Požádali jsme Ministerstvo vnitra a Ministerstvo dopravy, aby podpořila urychlení průjezdu kamionů na našich hranicích. Plynulý tok látek potřebných pro výrobu léků i léků samotných je v tuto chvíli kritický pro zvládnutí celé koronavirové krize,“ upozorňuje Martin Mátl.
Česko zavedlo zelené pruhy hned 19. března. Jde o přechody na dálnicích na hlavních trasách spojujících Česko se zahraničím. K nim Ministerstvo dopravy vyčlenilo pro nákladní dopravu přechod Hodonín-Holíč a na něj bude při přetížení přechodu na dálnici D2 v Lanžhotě odklánět další kamiony, popsal mluvčí úřadu František Jemelka.
Zboží s volným průjezdem
– zboží podléhající rychlé zkáze (např. potraviny)
– přeprava živých zvířat
– dodávky pohonných hmot
– poštovní zásilky
– zdravotnický a biologický materiál, léky a materiál pro jejich výrobu
Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Nařízení platí zatím šedesát dnů a vztahuje se nejen na léky a zdravotnický materiál, ale také například na živá zvířata nebo poštovní zásilky.
„Nyní vedeme diskusi o vytipování dalších, optimálně místně blízkých hraničních přechodů, které jsou vhodné pro veškerou nákladní dopravu,“ doplnil František Jemelka. Ministerstvo také navrhuje, aby sjezdy na takové hraniční přechody byly jasně označeny a zároveň byly určeny pro veškerou nákladní dopravu bez výjimky.
Léky na území České republiky vyrábí například Zentiva a Pro.Med.CS v Praze, Glenmark ve Vysokém Mýtě, Angelini v Brně či Teva v Opavě. Právě Zentiva řešila v minulém týdnu problém s pozastavenými kamiony na hranicích s Maďarskem.
„Surovin pro výrobu klíčových léků máme zatím dostatek. Problém se však může objevit velice brzy, a to v řádech několika týdnů. Nesmíme dopustit, aby byl dodavatelský řetězec pro farmaceutický průmysl jakkoliv narušen,“ řekla Seznam Zprávám Soňa Porubská, generální ředitelka Zentivy.