Článek
Křižovat silnice s prvními dodávkami zboží v srdci Skandinávie začal ve středu. Váží 26 tun a je vybavený kamerami, radary a 3D senzory, které mu poskytují kompletní 360° obraz o jeho okolí a překážkách, jež by se v něm mohly ocitnout. To proto, že kamion T-Pod na elektrický pohon nemá řidiče ani kabinu. Výdaje na přepravu se tím sníží zhruba o 60 procent oproti dieselu s šoférem, uvádí agentura Reuters.
V případě nouze lze převzít kontrolu nad řízením, jede na 5G
Samořiditelný nákladní vůz je podle CNN pod neustálým dohledem vzdáleného operátora, který může kdykoliv v případě potřeby převzít kontrolu nad „jeho volantem”. Systémy kamionu používají autonomní řídicí technologii společnosti NVIDIA a jsou propojené sítí 5G. Jejich dosah je až 200 kilometrů. Tolik zatím ale ani není potřeba.
Švédský startup Einride testuje kamion ve městě Jönköping ve stejnojmenném kraji na jihu státu. Cesta ze skladiště k terminálu nákladní dopravy společnosti DB Schenker, se kterou startup spolupracuje, je nicméně dlouhá asi 300 metrů. Zahrnuje však pět pravotočivých zatáček a úsek silnice v plném městském provozu, tedy i jinými nákladními vozy a osobními auty.
Jeho rychlost je značně pod limitem
Maximální rychlost kamionu je 85 kilometrů za hodinu. Vládní agentura Swedish Transport Agency mu ovšem povolila pouze pět, a to právě v tomto zkušebním období, které má trvat do konce roku 2020. Do té doby podstoupí samořiditelný vůz podle mluvčí společnosti Einride vždy několik jízd za den. Příští rok chce ale zažádat o zprovoznění dalších úseků a plánuje expanzi do Spojených států.
Startup už kromě přepravní společnosti DB Schenker navázal spolupráci třeba s obchodním řetězcem Lidl pocházejícím rovněž z Německa a podle svého výkonného ředitele Roberta Falcka vede rozhovory s dalšími velkými společnostmi a dodavateli, nevylučuje ani samotné výrobce kamionů.
Řešení pro stále výraznější problém: nedostatek řidičů
Podle agentury Reuters jsou světové automobilové koncerny na vzestupu, co se týče podpory a přechodu k elektrickým a samořiditelným vozovým technologiím. Třeba Ford se zavázal investovat 500 milionů dolarů do amerického startupu Rivian, který vyvíjí elektrické užitkové vozy.
Také provozovatelé přepravních společností jsou pod tlakem. Požaduje se po nich zkrácení doby dodání, omezení emisí a musí čelit rostoucímu nedostatku řidičů. V Evropě je podle společnosti Transport Intelligence provádějící výzkumy v logistice až 150 tisíc volných míst. Podniky po celém světě jsou vidinou samořiditelných nákladních aut nadšené, uvádí agentura Reuters.