Článek
„Je tady vzdušno, že?“ ptá se šéf HP Tronic Daniel Večeřa v úvodu našeho rozhovoru. Improvizované studio jsme si totiž postavili přímo uprostřed jedné z největších prodejen Datart ve Zlíně. Je zhruba měsíc před Vánoci – což je období, kdy startují vánoční nákupy a v minulých letech už byly obchody vždy plné. Jenže tenhle rok jsou prodejny zavřené a hned za výdejním okénkem obehnané bezpečnostní páskou, za kterou už zákazníci nesmí.
Internet poprvé převáží nad „kamenem“
„Je to trošku smutné. Jdeme do top sezony, Black Friday nám klepe na dveře, což je okamžik, kdy se z červených čísel dostáváme do černých,“ říká Večeřa s tím, že i když to tak letos nebude, celkově společnost HP Tronic letos vykáže růst. I když se tržby poprvé v historii firmy z větší části přesunuly na internet.
„Doba naštěstí přeje našemu sortimentu. Celkový trh roste a zákazníci nakupují,“ říká Večeřa s tím, že zatímco v loňském roce firma prodala v kamenných pobočkách 60 procent zboží a 40 procent zboží připadlo na internet, letos se poměr obrátil.
„Před jarním covidem jsme meziročně rostli o 30 procent. Covid nás přibrzdil, tak si myslím, že celková bilance firmy bude plus deset až dvacet procent. Rozhodnou závěrečné týdny. Bez covidu bychom ale rostli víc,“ dodává Večeřa.
PlayStation 5 pro vyvolené
Vánoční nákupy podle něj budou také hlavně o onlinu – na elektronice by ale Češi šetřit nemuseli. „Ta opatření omezila restaurace, turistický ruch, módu. Lidé tak nechávají větší díl financí na zahradu a domácnost. Do toho spadá to, co nabízíme my,“ dodává Večeřa s tím, že očekává velký online nápor. Firma proto výrazně posiluje kapacitu dopravy. A to nejenom u externích dopravců, ale proti loňsku navýšila dvojnásobně i svou vlastní přepravu. To, že by byl nedostatek zboží, nepředpokládá.
„Samozřejmě nějaké problémy jsou. Celý IT segment čelí velkému tlaku poptávky a třeba PlayStation 5 nebude. Ten budou mít jen vyvolení,“ říká s nadsázkou Večeřa.
Prodejna jako širokosortimentní sklad
Očekává, že jakmile skončí současná omezení, kamenné prodejny zažijí renesanci. „Asi ne moc dlouhodobou, ale lidé budou chtít dělat to, co nemohli. Pak se to někde ustálí a očekávám, že podíl online zůstane větší, než byl,“ dodává Večera, podle kterého se promění i prodejny.
HP Tronic
Je česká firma založená roku 1990. Klíčové maloobchodní značky jsou Euronics, Datart, Eta a e-shopy Kasa.cz a Hej.sk. Mimoto provozuje Resort Valachy se čtyřmi hotely , skiareálem a golfovím hřištěm. Má více neý 2800 zaměstnanců.
„Před patnácti lety měl obchod jednu funkci. Dnes jich je tak pět a já myslím, že čím dál víc poroste úloha takzvané logistické funkce. V podstatě každá naše prodejna je širokosortimentní sklad. To umožňuje nabízet velmi rychlé objednávání a vyzvednutí,“ dodává Večeřa s tím, že prodejny tak zůstanou i v budoucnosti.
Přidáme nové prodejny
HP Tronic je dnes díky svým 120 prodejnám Datart největším kamenným prodejcem elektroniky v zemi a svou síť bude i nadále rozšiřovat.
„Jsme neustále v módu expanze. I letos jsme otevřeli 10 nových prodejen a platí, že nás zajímají místa, kde nejsme a kde bychom naši službu chtěli v komplexní šíři nabídnout,“ říká Večeřa s tím, že takové místo je každé, kde je roční potenciál tržeb vyšší než 35 milionů korun na prodejnu a její online prodej.