Článek
K tomu, aby bylo portfolio automobilek, do kterých Brano dodává, kompletní, chybí už jen pár čínských a jihokorejských výrobců. K nim se česká firma téměř nemá šanci dostat.
Dodavatelé jsou totiž většinou dceřiné firmy dané automobilky. „Hyundai nebo Kia? Tam se nikdo zvenku nedostane,“ dodává Juříček s tím, že i přesto několikrát navštívil Jižní Koreu a několikrát jednal s prezidenty tamních automobilek.
Tvrdohlavý muž
U ostatních firem je pak spolupráce o tvrdé dřině. „Musíte si to odmakat, oddřít. Musíte mít sedm paprsků ohodnocení, kterými nás automobilky zpravidla bodují. Hodnotí i management, takže já jsem v automobilovém průmyslu známý jako tvrdohlavý muž. Dále hodnotí kvalitu, výrobu, technologickou úroveň, znalosti výrobků a také výzkum a vývoj,“ říká Juříček s tím, že teprve když toto firma splňuje, dostane se na seznam možných dodavatelů a teprve pak jsou na řadě další faktory jako cena.
Když už se společnost k automobilkám dostane, nikdy nesmí selhat. „Myšlenka, že nevyrobíte? Tak to vůbec v automobilovém průmyslu neexistuje. Je tady několik příkladů, dodavatelů, kteří zastavili automobilky, a ti prakticky buď skončili, nebo byli přeprodáni. To nikdo neustojí,“ říká Juříček s tím, že hodina výroby v automobilce stojí od 250 do 350 milionů korun. Když jeho firma dodávala pedály do Španělska a dálnici zablokovaly rozsypané pomeranče a jablka, Brano díly místo kamiony přepravovalo vrtulníky.
Nová továrna v Indii
Brano kromě České republiky působí například v Rusku a Číně. Teď má v hledáčku Indii. „Indie otevírá trh, snaží se minimalizovat korupci, cla i komplikované daňové zákony, které v minulosti měla,“ vysvětluje v pořadu Byznys zblízka Pavel Juříček, šéf Brano Group, s tím, že teď už jedná s možnými partnery, které pozval do Česka. A naopak – jeho lidé byli několikrát v Indii. „Technologické možnosti, které tam máme, by nám mohly umožnit rozšířit sortiment,“ dodává Juříček s tím, že o jakou výrobu přesně půjde, zatím nechce specifikovat. Teď jeho firma vyrábí například zámky dveří či kapoty, elektropříslušenství nebo tlumiče. Brano Group také stojí za společností United Hydrogen Group, která v září v USA otevřela továrnu na kapalný vodík, jehož teplota minus 260 stupňů je velmi blízko absolutnímu bodu mrazu. Navíc chce v Kalifornii vybudovat síť vodíkových stanic. První stanice se právě staví v University California Camp. Kalifornská vláda by si jich ale od firmy, za kterou stojí Pavel Juříček, ráda objednala minimálně deset. “ V této chvíli je v Kalifornii 35 vodíkových stanic a kalifornská vláda chce, aby jich tam bylo minimálně 100,“ říká Juříček, který je zastáncem vodíkového pohonu a naopak odpůrce elektromobility.
Šéf v montérkách
Pavel Juříček je šéf, který se v případě potřeby sám postaví i k výrobní lince. „Když vidím, že se to nějak nedaří, tak tam postavím tým lidí z technickohospodářských pracovníků. Třeba můj syn, dcera a další. A zkusíme to sami, abychom lidem ukázali, že to jde,“ říká s tím, že zaměstnanci ho ale ve výrobě rádi nevidí. Nastavené normy totiž většinou překračuje.