Článek
Dálnice D1 u Brna v úterý zažila další z mnoha kolapsů. Provoz v obou směrech zablokovaly nehody kamionů a řidiči stáli v desetikilometrových kolonách. Paradoxně ve stejný den ministr dopravy Vladimír Kremlík ohlásil v Jihlavě zimní opatření na dálnici, tak aby šoféři na Vysočině „neparkovali“ ve frontách jako dvě předešlé zimy.
Pokud předpokládané čekání v koloně přesáhne tři hodiny, budou to silničáři považovat za mimořádnou situaci, a spustí sérii speciálních opatření. Na osmi místech zpřístupní jinak uzavřené odpočívky. „Vznikne tak dvě stě míst navíc. Dalších 120 míst by mělo přibýt na modernizovaných odpočívkách u Humpolce a Střechova. Snažili jsme se udělat maximum,“ uvedl ředitel provozu ŘSD František Sedláček, i když uznal, že ani taková kapacita nemusí stačit.
Od prvního listopadu budou u exitu 90 u Humpolce neustále nachystané dva posypové vozy. U Humpolce se jedná o nejproblematičtější část opravované D1. Na patnáctikilometrovém modernizovaném úseku stavbaři přeruší práce 15. listopadu. „Mezi Koberovicemi a Humpolcem to bude ještě o týden dřív. Mezi Velkým Beranovem a Měřínem dělníci skončí už v říjnu,“ sdělil ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Nachystané jsou také objízdné trasy. „Nicméně považuji za prioritu, aby řidiči kamionů při mimořádné situaci nesjížděli na silnice nižších tříd, zůstávali na dálnici v pravém pruhu a ihned utvářeli záchrannou uličku. Je také třeba, aby měli z rádií ty nejaktuálnější informace,“ dodal Kremlík. K tomuto účelu silničáři vytipovali 4 rozhlasové stanice, která mají přinášet co nejlepší info. Přibudou také mobilní značky, které budou informovat řidiče o aktuálním stavu na dálnici.
Podle Kremlíka je priorita, aby při nehodě co nejdříve dojely na místo dobře vybavené odtahové služby. „ŘSD má na Vysočině nasmlouvané dvě odtahovky a dojezdový čas podle smlouvy nemá přesáhnout půl hodiny,“ řekl ministr.
„Uvažujeme také o tom, že budeme silnice preventivně předsolovat,“ doplnil Sedláček.
S ministrem jednal také hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (ČSSD). „Snažíme se co možná nejlépe připravit na zimní období a s využitím zkušeností ze zásahů všech složek integrovaného záchranného systému na D1 maximálně zmírnit dopady nepříznivého počasí ovlivňující provoz dálnice i život nejen obyvatel našeho kraje,“ řekl hejtman.
Stavebníci momentálně pracují na šesti úsecích D1, což představuje šedesát kilometrů. Letos odložili opravy úseku mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi mezi 168. a 178. kilometrem, což je také poslední část dálnice, kde se ještě při modernizaci nekoplo do země.
Modernizace D1 má být hotová v roce 2021, přestože je termín hodně napjatý a zbývá ještě dokončit přes sedmdesát kilometrů dálnic, ministr dopravy znovu zopakoval, že stavebníci vše stihnou. „Dokonce hledáme možnosti, jak práce o nějakou dobu urychlit,“ řekl ministr. Zástupci ŘSD budou jednat se stavebními firmami a zjišťovat možnosti. „V říjnu budeme vědět víc,“ dodal Kremlík.
Podle něj opravy prodlužují především úřední obstrukce. „Ohledně D1 trvá v průměru 444 dní, než stavební povolení opravdu nabude právní moci,“ řekl ministr. Jeho úřad také vyhodnocuje rozhodovací praktiky. „Chceme zjistit, jaké jsou nejtypičtější nedostatky při přípravě staveb, tak abychom jim zabránili,“ řekl.
Opravy D1 mezi Prahou a Brnem, začaly v roce 2013, celkové náklady se mají vyšplhat na 20 miliard korun.