Článek
Oslovených 500 zákazníků potvrdilo, že prodej kol se podobně jako v jiných odvětvích výrazně přesouvá na internet. Zatímco nová kola do stáří dvou let jsou téměř ze čtvrtiny koupená právě přes e-shop, mezi koly od tří do osmi let stáří bylo koupeno online jen 11 procent.
„Sto procent kol jsme poslední rok de facto prodávali online. Fungovalo jen výdejní okénko, ale vše si člověk musel vybrat přes internet. Je ale stále tak 60 procent zákazníků, kteří stále preferují alespoň si to kolo vyzvednout, chtějí ho vidět,“ říká pro SZ Byznys Martin Kudrna, ředitel Bikera.
„Výhodou kamenných prodejen je, že vám ho připraví tak, aby se na něj dalo hned nasednout a odjet. Kdežto když vám přes internet přijde domů poskládané v krabici, tak to vyžaduje, abyste si ho sami smontovali. Spousta lidí to prostě nezvládne, nemá na to zkušenosti,“ vypráví dál šéf jednoho z předních prodejců jízdních kol v tuzemsku.
Bikero
- 2018 – Martin Kudrna přebírá vedení dosud ztrátové společnosti a nastavuje novou strategii a koncepci směřující k propojení on-line a off-line prodeje
- v roce 2019 dosáhla společnost obratu ve výši 54 milionů (včetně DPH) a poprvé dosáhla zisku
- březen 2020 – společnost reaguje na uzavření maloobchodních prodejen nasazením dosud největší reklamní kampaně s tématem „kolo až domů“
- červen 2020 – bikero.cz se stává nejznámějším českým cyklistickým e-shopem (výzkum společnosti Perfect Crowd)
- v roce 2020 dosáhla společnost bikero.cz obratu 115 miliónů (bez dph) s meziročním nárůstem 113%
- Q1 2021 – otevření prodejny Brumlovka v novém konceptu „Bike-air connect“
- Q3 2021 – plánované otevření nové prodejny Praha 6
- Q3 2021 – plánované otevření nového distribučního centra
- Počet zaměstnanců: 20-30.
Osvědčila se jim i služba doručení jejich vlastním přepravcem až domů. V pandemickém roce 2020 obratově vyrostli o 113 procent. Nejvýraznější růst byl hned na začátku, v dubnu v prvním lockdownu stoupl obrat skokově o 400 procent oproti předchozímu roku. Všichni chtěli kola. Dokonce i ti, kterým cyklistické vybavení leželo zaprášené ve sklepě nebo na půdě.
„Na začátku pandemie k nám začali chodit lidé, kteří deset let na kole neseděli. Začali sundávat kola z půdy a sklepů, třeba 15 let stará, a přinášeli nám je na servis. To bylo kuriózní, naši mechanici i s těmito koly dokázali zázraky,“ směje se Martin Kudrna, sám velký cyklista.
Dobrý den, máte horské kolo?
Nejvíc lidí si podle dat Bikera kupuje horské kolo – víc než polovina. Nejčastěji jsou za něj ochotni dát 16 až 20 tisíc korun. Ne pro všechny je ale právě horské kolo vhodné.
„Víc než polovina lidí přijde s tím, že chce horské. Když se jich ptáme, jak a kde jezdí, zjistíme, že 70 procent lidí jezdí na cestách, které k tomu vůbec nejsou. A do terénu, který je k tomu skutečně určený, se ve finále to horské kolo ani nepodívá, takže nakonec často odjede s kolem úplně jiným,“ vypráví z praxe ředitel firmy.
Kromě ceny chtějí Češi ušetřit i čas. Zatímco pro helmu je tolerovaný dojezdový čas pro osobní vyzvednutí 30 minut, pro kolo se jedná o hodinu, vyplývá z průzkumu, který si Bikero mezi zákazníky provádí opakovaně.
Proti proudu
I když se zrychluje digitalizace úplně všude, kolo je podle předního prodejce zboží, které si lidé přece jen chtějí „osahat“, než ho koupí. A zatímco ostatní překotně zakládají e-shopy, oni posilují síť kamenných prodejen.
Na začátku března otevřeli novou prodejnu v Praze, do konce léta stihnou další. Plán je tak dvě tři prodejny ročně, ideálně chtějí v roce 2030 mít 21 prodejen v Česku.
„Neřekl bych, že jdeme úplně proti proudu, my vlastně otevíráme prodejny, které jsou v našem novém konceptu, kterému říkáme Bike-air. Ten propojuje výhody online a retailového prodeje. Takže spíš jdeme s dobou a snažíme se vzít z obou to nejlepší,“ vysvětluje Kudrna pro Seznam Zprávy.
To s sebou nese potřebu navýšení kapacit, takže zároveň s tím otevřou distribuční centrum na hranici Prahy, aby stíhali zákazníkům kola vyexpedovat včas.