Článek
Před pár lety si koupil hodinky českého výrobce a usoudil, že je to zajímavý byznys. Tak vznikl nápad vyrábět vlastní luxusní kousky, vytvořit značku Bohematic. Tvrdí, že bohatá hodinářská tradice v českých zemích nevznikla náhodou. Hodinářství je podle něj řemeslo, které spojuje umění a design s použitím přesných strojírenských technologií.
„Tedy ta odvětví, ve kterých jsme za Rakouska-Uherska a První republiky dosahovali mezinárodního věhlasu. A tolik se na tom naštěstí nezměnilo ani za časů komunismu,“ je přesvědčen spoluzakladatel Bohematic Josef Zajíček.
Další česká značka je výsledkem společné záliby podnikatele a investora Josefa Zajíčka a dvojice designérů Michala Froňka a Jana Němečka, kteří stojí za proslulým designovým studiem Olgoj Chorchoj.
Já jsem velký patriot. Strašně rád ukazuju světu, že tady v Česku něco umíme.
Vášeň pro techniku i řemeslná zručnost mají být pojítkem ambiciózního projektu. Tuzemské hodinářské umění chtějí prý vrátit tam, kam odjakživa patří. „Já jsem velký patriot. Strašně rád ukazuju světu, že tady v Česku něco umíme,“ říká podnikatel a investor.
Bohematic vyrábí v malých sériích mechanické hodinky, které musí mít podle zakladatelů silný příběh. Nezapře se u nich slabost investora pro staré závodní automobily.
Příběhy hodinek Bohematic
GRAPHIC SUTNAR
– Pocta českému grafickému designu z edice Graphic. Jako prvního velikána si vybrala Ladislava Sutnara. Avantgardního umělce, který dosáhl světového věhlasu a jehož díla patří k základům soudobé vizuální komunikace, designu a typografie.
– Dominantou hodinek je velký reliéfní číselník Studia Marvil s fontem, který Ladislav Sutnar navrhl pro označení budov v newyorském Bronxu v roce 1958.
MINOR
– Více sportovně zaměřený model. Odkazuje na silný český příběh a je poctou závodníkům a legendárnímu českému automobilu Aero Minor Sport, který v roce 1949 vyhrál legendární závod 24 hodin Le Mans.
– Grafika číselníku a tvar ručiček připomínají přístroje palubní desky, v korunce a tlačítkách pro řízení mechanického chronografu ožívá ozubení převodovky, rotor automatického nátahu odkazuje na geometrii disku kola.
AERODYNAMIC
– Připomínají důležitý historický milník, kdy ještě na začátku 30. let dominovaly designu automobilů a motorek hrany a pravé úhly. A pak se objevila československá Tatra 77 – první aerodynamické sériově vyráběné auto světa.
– Netradiční číselník zdobí žebrování typické pro karoserie prvních aerodynamických vozů Wikov 35 Kapka nebo Zbrojovka Z 4. Pomyslný ukazatel paliva neboli rezerva chodu mechanického strojku s manuálním nátahem a mimostředná vteřinová ručička jsou dalšími prvky číselníku, jehož estetiku doplňuje kapkovitý tvar ručiček.
Manufakturní výroba je v Novém Městě nad Metují. Nejdříve si nad plánky řeknou, co od hodinek zákazník čeká, jaké hodinářské komplikace mají mít. Strojek vzniká ve spolupráci se švýcarskými manufakturami. Pouzdro, víko i luneta mají originální design, který vzniká v Novém Městě nad Metují od prvního nápadu přes skici po 3D modely, polotovary pak ručně dokončují v hodinářské dílně.
Skla pouzdra jsou ve skutečnosti safírové krystaly opracované do konkrétního tvaru přesně dle představy designerů. Safír volí z prostého důvodu: je velmi odolný proti poškrábání. Řemeslnou výrobu uzavírá ručně šitý řemen.
Příští rok na nule
Zatím nelze říct, zda se Bohematicu finančně daří. „Jsme na začátku, založili jsme to na zelené louce. Hodně jsme museli investovat, desítky milionů korun. Do vybavení manufaktury, marketingu, nákupu dílů hodinek,“ vypráví v dílně v Novém Městě nad Metují zakladatel značky Bohematic Josef Zajíček.
Josef Zajíček
– střední škola se zaměřením na robotiku
– 1993 začal podnikat v oblasti autoprůmyslu
– 2002 začal dodávat do prvovýroby Škoda Auto
– zakladatel firmy Benet, českého lídra v oblasti autoprůmyslu, výrobce autodílů
– vlastní firmy Viscuma Plastic a AAS Automotive
– 2014 koupil Autodrom Most a chystá se na MS superbiků v srpnu 2021
– 2018 zahájil výrobu hodinek Bohematic s Michalem Froňkem a Janem Němečkem ze studia Olgoj Chorchoj, duchovní otec značky
– milovník historických sportovních vozů, moderních technologií a československého průmyslového designu
Co jim nepomohlo, byl covidový rok, kdy se zastavily výstavy, veletrhy, akce. „Náš byznys je postaven na potkávání lidí, zatím jsme v řízené ztrátě, ale příští rok bychom se měli dostat na nulu,“ přiznává pro SZ Byznys.
Zaměřeno na export
Vývoj nového typu hodinek trvá až rok a půl, než si řeknou, že je hotov k zadání do výroby. Plán je přivádět dva další modely na trh ročně.
Zaměřujeme se na skupinu lidí, která nechce mít na ruce úplně masovou záležitost a chce mít něco českého.
Nejdražší stojí kolem 150 tisíc. Majitel nevylučuje, že za pár let dospějí i k jedinečným hodinkám za miliony.
„Máme už teď limitované edice, ale víc než na sběratele se zaměřujeme na skupinu lidí, která nechce mít na ruce úplně masovou záležitost a chce mít něco českého,“ vysvětluje muž, který mimo jiné založil lídra na trhu v oblasti autoprůmyslu – firmu Benet – a vlastní také Autodrom Most připravující se na historickou událost – mistrovství světa superbiků.
Koncem roku chtějí přijít se zlatými hodinkami, cena by se podle investora pak pohybovala úplně jinde.
Letos ještě chtějí s hodinkami zůstat v Čechách, případně na Slovensku. Tím ale ambice nekončí. „Zajímavé jsou pro nás Asie, Rusko, Spojené arabské emiráty. Tam musíme vymyslet něco nového. V Číně zřejmě nezaboduje Sutnar, musíme najít pro tento trh jiný silný příběh, kterému v Asii porozumí,“ směje se investor a podnikatel.