Hlavní obsah

Jizerskohorská automobilka chystá elektromobil pro patnáctileté řidiče

Smržovská továrna na automobily Kaipan chystá hned dvě novinky. Sporťák pro náctileté a vozidlo pro služby i živnostníky.Video: Martin Wenzel, Tomáš Tesař, Seznam Zprávy

Za více než čtvrt století své existence mají v portfoliu tři typy sportovních aut se spalovacími motory pro dospělé. Teď se ale v nejmenší a jediné české továrně na výrobu aut značky Kaipan ve Smržovce rozhodli, že vsadí i na nový model pro náctileté. A rovnou i s vlastním elektromotorem. Vůz může šoférovat každý, kdo má řidičák na malý motocykl. Elektromobil pro patnáctileté by měl stát podle předběžných odhadů 350 tisíc korun.

Článek

Vůz pro teenagery má sloužit jako nízkoúdržbový dopravní prostředek s atraktivní designem, na němž pracuje český automobilový designér Jan Hrbek, a speciálním elektromotorem, jehož vývoj trvá už několik let.

„Nový model je určený speciálně náctiletým, tedy pro mladé ve věku 15 až 18 let, kteří ještě nemohou řídit velké auto. Navíc bude mít elektrický pohon. Na jeho vývoji spolupracujeme s odborníky z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, přičemž oni se starají více o elektrickou stránku a my o konstrukci aut. Při nastavování parametrů, které potřebujeme, jsme totiž zjistili, že takový motor na trh nikdo ve světě nedodává,“ říká majitel a ředitel továrny Kaipan Michal Hradský.

Prototyp Kaipanu pro mladistvé testoval jako první jeden ze synů majitele, Kryštof Hradský. A to v šestnácti letech. K řízení auta mu přitom stačilo standardní řidičské oprávnění pro motocykly. Díky příležitosti jezdit prototypem malého sportovního vozu je pro něho jednodušší řídit dnes i silnější a větší auta pro plnoleté. A to nejen ta sportovní.

„Člověk tak nasbírá mnohem dřív spoustu zkušeností. A neučí se je jen v autoškole a pouze na motocyklu, ale i za volantem. Tím pádem pak lépe ví, jak se kde na silnici chovat, jak reagovat,“ říká Kryštof Hradský.

To ale není jediná novinka, s níž konstruktéři a vývojáři Kaipanu chtějí oslovit domácí i zahraniční trh.

„Zároveň chystáme auto určené pro městský a příměstský provoz, které bude mít rovněž elektromotor a sloužit má především jako dopravní prostředek pro různé služby,“ vysvětluje Michal Hradský.

Auto má sloužit jako alternativa pro živnostníky a úřady v centrech měst, kde je stále větší problém s prostorem pro zásobování a s omezováním vjezdů aut se spalovacími motory.

Doporučované