Článek
Dnes to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Ceny by se mohly zvyšovat v souvislosti s plánovaným zdražením ročních kuponů o 365 korun na 4 015 korun. Na změnách jízdného se ale dosud koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) neshodla.
Cílem zdražení je zvýšit příjmy dopravního podniku (DPP) z jízdného, které se nyní pohybují okolo čtyř miliard ročně. Praha ročně dotuje celou MHD částkou okolo 20 miliard korun.
„Materiály (týkající se změn ceny jízdného) se ještě dodělávají a jednání v koalici pokračují. Shoda stále ještě není v podstatě na ničem,“ řekl Scheinherr.
Anketa
Koaliční jednání by podle něj mohla skončit v následujících měsících. Pokud se strany domluví, tak by zdražení mohlo přijít na konci prvního pololetí příštího roku. Kromě koaličních jednání je prý třeba dořešit zdražování parkovného, které má být na zdražení MHD navázáno. Původně někteří představitelé koalice mluvili o zdražení od ledna příštího roku, to ale podle Scheinherra není technicky možné stihnout.
Očekávaný přínos zdražení všech jízdenek a kuponů do pokladny DPP by měl být půl miliardy. „Cílíme, aby to byl přínos ve výši alespoň půl miliardy až miliardy,“ řekl Scheinherr.
Zdražení je podle vedení města nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.
Vlnu kritiky vyvolala letos v červenci informace na serveru E15, že roční kupon by se mohl ze současných 3 650 korun zdražit na 5 500 korun. Koaliční Piráti následně uvedli, že odmítají „drastické zdražení ročního kuponu“. Spojené síly pro Prahu tehdy uvedly, že požadují před případným zdražením nejdříve změnu fungování a financování DPP. Scheinherr částku 5 500 korun ihned popřel.
„Dlouhodobě jsou ceny v MHD v Praze neudržitelné. Město na dopravu doplácí víc, než je únosné, takže zvýšení cen není reálné zabránit,“ řekl tehdy Seznam Zprávám Michal Lehečka z Laboratoře udržitelného urbanismu ze spolku AutoMat, který podporuje především veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu. Varoval však před skokovým navýšením cen. „Problémem může být to, o kolik se zdražuje. Jde-li o skokový nárůst, může to v důsledku být pro hromadnou dopravu negativní. Část lidí, kteří si jízdné nebudou moci dovolit, může začít jezdit načerno. Jiní si zase spočítají, že už se jim vyplatí používat pro dopravu po Praze auto.“
Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4 750 korun na 3 650 korun. Fungování Pražské integrované dopravy (PID) loni vyšlo asi na 21 miliard korun, magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard. Scheinherr v minulosti upozornil, že pokud by měla být MHD financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 000 korun.
„Praha skutečně na hromadnou dopravu doplácí obrovskými sumami. Inspirovat by se ale mohla v některých západních zemích, které dokážou peníze utržené v cestovním ruchu přenést právě do fungování městské dopravy. Každopádně je asi třeba pečlivě zvážit a spočítat, zda zvýšení cen i za cenu případného odlivu části cestujících přinese peníze navíc, aby se mohla městská hromadná doprava rozvíjet a vylepšovat,“ myslí si Michal Lehečka.