Článek
Stejná cesta, stejná vzdálenost, ale rozdílná cena. V Praze si cestující mohou koupit jednu jízdu vlakem za dvě různé ceny. Například do Berouna je tak z pražského Smíchova možné se dostat zhruba o 30 procent levněji.
„Sleva” spočívá v tom, že si zákazník nekoupí jízdenku na vlak Českých drah, ale na pokladně požádá o jízdenku Pražské integrované dopravy (PID) na tarifní pásma.
Ty si může nově od dubna kupovat přímo na pokladnách Českých drah. Místo 64 korun ho tak třeba cesta do Berouna vyjde na 46 korun. Do Kutné Hory ušetří při jedné cestě 26 korun, třeba do Hořovic pak 28.
Levná jízdenka má i své nevýhody
Nevýhodou je ale časová omezenost jízdenky. Zatímco lístek od Českých drah má platnost 24 hodin, kdy může pasažér kdykoliv nasednout na vlak, jízdenky na tarifní pásma jsou časově omezené.
Rozdíly cen vychází z různého systému počítání cest. Zatímco České dráhy vypočítávají svou základní cenu jízdného podle ujetých kilometrů, Pražská integrovaná doprava rozděluje středočeská města do pásem podle vzdálenosti. Některé trati tak vyjdou výhodněji s jízdenkou Pražské integrované dopravy, jiné pak zase s lístkem Českých drah.
O výhodnější jízdné si musíte říct
Podle mluvčího Ropidu je tak dobré si buďto zkontrolovat ceny u pokladen, nebo se předem podívat do internetového vyhledavače Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah. Zároveň je třeba dodat, že České dráhy nabízejí výhodnější také možnost slevových In-karet a také možnost nákupu včasných jízdenek, ty pak mnohdy vyjdou výhodněji.
“České dráhy primárně nabízejí tarif Českých drah, nicméně když jim řeknete, že chcete jet na integrovanou jízdenku pražské integrované dopravy, tak vám ji prodají,” uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Jízdenky je pak možné kombinovat také s pražskou Lítačkou či Opencard. Při počítání pak pouze cestující vynechá vnitřní pásma P, 0 a B.