Článek
Poslední rok přestáli nečekaně se ctí. Navzdory „městu duchů“ v centru Prahy společnost Tamary Kotvalové zůstala v černých číslech. Luxusních hodinek se sice prodalo méně, značky v nejdražší ulici Česka citelně utrpěly hlavně „vymizením“ zahraničních turistů v době pandemie.
Společnosti Carollinum obrat však nakonec klesl oproti špatným vyhlídkám jen o pětinu, ze 705 milionů na 545 milionů korun.
Žena, která v nejdražší ulici Česka podnikala jako jedna z prvních, tak má chuť investovat a firmu rozšíří. Dosud provozovala butiky hodinářských značek Rolex, Patek Philippe a také butik Carollinum, kde vedle sebe soupeří hned několik světoznámých značek. Navíc velkoobchodně zastupuje čtyři prémiové značky a teď k nim přibude další. Breitling.
„Dostali jsme nabídku na nový butik za velmi výhodných podmínek, tak jsme se rozhodli, že do toho půjdeme. Dám vždy na svůj osobní pocit. Otevřeme v říjnu, pokud nepřijde další vlna,“ vysvětluje rozhodnutí SZ Byznys Tamara Kotvalová.
Breitling
- Založen v roce 1884 Léonem Breitlingem.
- V roce 1934 představil Willy Breitling, vnuk zakladatele a do 70. let ředitel společnosti, první moderní chronograf. O více než 80 let později se jeho design a technologie odrážejí prakticky ve všech chronografech, které vyrábějí všichni výrobci hodinek.
- Tradici má i v Česku, hodinky Breitling se sem vozily už před druhou světovou válkou.
- Posledních pět let je značka součástí skupiny CVC Capital Partners, generální ředitel Georges Kern je také akcionářem.
- Výrazné osobnosti v roli ambasadorů: herci a herečky (Brad Pitt, Charlize Theronová, Adam Driver), sportovci a dobrodruzi (Bertrand Piccard, David Mayer de Rothschild).
Zdroj: Carollinum
Značku zastupuje její společnost už od roku 2002. Nabídka na samostatný butik, kterých je po světě 120, přišla od Breitlingu už dříve, podmínky však předtím nebyly pro firmu tak zajímavé.
„Ještě bych o podmínkách podrobně nemluvila, smlouvu podepíšeme v tomto týdnu,“ říká majitelka Carollina. „Ale když do toho jdete, určitě budete chtít, abyste nebyla jen jedním z několika zástupců, budete chtít příspěvky na nábytek nebo vybavení butiku a taky abyste dostávala zboží, které si butik zaslouží, které je skutečně exkluzivní,“ dodává.
Na spolupráci se velmi těší. Značka podle ní výrazně pečuje o butiky po světě. „Mají velmi dobře propracované školení pro prodavače, jedny z nejlepších v hodinářském průmyslu na světě. Breitling je známý tím, že vyráběl po válce v padesátých letech modely pro letce,“ říká o značce Tamara Kotvalová a zařazuje ji mezi vyšší střed v hodinářském průmyslu, cenově začínají kousky kolem 80 tisíc.
Investice v desítkách milionů
Počáteční náklady odhaduje na 20 až 30 milionů korun. „Rekonstrukce může být tak šest milionů, nábytek kolem deseti, ale nejdražší je zboží. Bude to tak 15 až 20 milionů, záleží, co si objednáte, hodinky s jakými komplikacemi,“ vypočítává investice do čtvrtého butiku s luxusními hodinkami podnikatelka.
Tamara Kotvalová
- Narodila se v roce 1963 ve Varšavě do rodiny diplomata a vysokoškolské učitelky slovenského původu. Dětství prožila v různých evropských zemích.
- Své původní profesi učitelky se v mládí věnovala v dětské léčebně v Tatrách. Po odchodu do Prahy začala podnikat v obchodu s kosmetickými produkty.
- Od roku 1992 budovala obchodní síť se šperky v Moskvě.
- S manželem Petrem Kotvalem založili v roce 1996 společnost Carollinum. Manžel na počátku tisíciletí zemřel. Šest let (2005–2011) prožila v manželství s politikem Petrem Bendlem.
- Má tři děti, dceru Danielu Jannovou a syny Martina Jannu a Matěje Kotvala.
Půjčky si brát nemusí. „Firma dobře šlape. Když začínáte, potřebujete se zadlužit u banky, to bylo snad jen na prvopočátku, kdy jsem se zadlužila. Firmě se daří, máme rezervu, můžeme si to dovolit,“ říká žena, která nemá ráda, když se jí přezdívá Královna Pařížské.
Samostatnou položkou je pak měsíční nájemné ve slavné Pařížské. „Nájemné platíme vysoké, dokonce u jednoho z našich butiků přesahuje milion korun měsíčně,“ řekla pro SZ Byznys majitelka společnosti, která platí měsíčně jen za nájem celkově několik milionů – vzhledem k počtu luxusních prodejen.
O investici v době, která se může jiným zdát velmi nejistá, vůbec nepochybuje. „Každý vám to řekne, v hospodářské krizi je dobré investovat. Dělala jsem to tak celý život a nikdy jsem neprohloupila,“ dodává.
Nejdůležitější podle ní je, aby se rodinná firma jako ta její neustále rozvíjela. „Pokud lidé nemají nové projekty, nemůžete od nich čekat vášeň, lásku k práci. Nové projekty motivují k novým výkonům. Jsem tím ve firmě už známá, že to tak máme,“ směje se matka tří už dospělých dětí.
Syn Martin doteď jeden z butiků vedl, teď se po letech osamostatňuje a zakládá vlastní realitní firmu. V Carollinu sice zůstane a bude pečovat o některé klienty, jen už prodejně s hodinkami nebude šéfovat.
„Víte, to se logicky muselo stát, muselo to přijít. Chce si to prostě vyzkoušet sám a já nejsem tak zlá matka, abych mu to neumožnila,“ vypráví podnikatelka z nejdražší české ulice.
Naopak se do firmy vrací z mateřské dovolené dcera Daniela, která ve firmě předtím pracovala osm let a podle její matky se osvědčila jako provozní ředitelka. „Udělali jsme velké personální změny, firmu vede tříčlenný tým: já, dcera a nový finanční ředitel,“ popisuje pro SZ Byznys změny ve vedení Carollina majitelka.