Článek
Radní Jihomoravského kraje se na páteční mimořádné schůzi rozhodli k 1. listopadu vypovědět smlouvu většině dopravců integrovaného systému. V následné třicetiměsíční výpovědní lhůtě kraj vypíše nové soutěže, které by měly zabránit problémům s nenadálými výdaji. Problémy způsobilo loňské navýšení mezd řidičům, které schválila vláda. Změna se netýká Znojemska, kde byly smlouvy uzavřeny teprve nedávno.
Dopravci jsou postupem kraje šokováni. „Pozvali si nás k jednání o mzdách, ale místo toho nám jen oznámili, že nám vypoví smlouvy, a běželi na tiskovku. Je to k pláči,“ nebral si servítky ředitel společnosti Dopaz František Zunka. „Bude to pro nás likvidační, ohrozí to celý integrovaný systém,“ přidal ředitel Bítešské dopravní společnosti Miloslav Kliment.
Podle zástupců Jihomoravského kraje jiný postup nebyl možný. „Dá se očekávat, že mzdy budou růst i v dalších letech. S tím bychom se již nedokázali vyrovnat. Jsme totiž jediný kraj, který dopravce soutěžil v rámci veřejné soutěže,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák. Kraj tak může na každou zakázku vyčlenit necelých šest milionů. „Požadavky dopravců by se do limitu nevešly a byly by v rozporu se zákonem,“ dodal Hanák.
Přepravní společnosti nesouhlasí. „Předložili jsme kraji několik návrhů, které byly v souladu s právním řádem,“ řekl Kliment. „Kraj tvrdí, že jiná možnost nebyla, my se přitom ptali i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten nám potvrdil, že některé možnosti by byly právně nenapadnutelné,“ nechápal Zunka.
Nové soutěže mají dopravcům umožnit nastavit si lepší podmínky. Vylepšené smlouvy mají počítat i s nečekanými výdaji, jakými bylo loňské skokové zvýšení mezd. „Bude v nich klauzule, díky níž dopravcům zvýšení budeme moci doplatit,“ řekl Hanák. „Týká se to i jiných změn, které nezpůsobí kraj či dopravci,“ dodal. Přepravci jsou k novým smlouvám skeptičtí. „Už minule to byl diktát, kdy kraj určil podmínky, ne dohoda dvou stran,“ zlobí se Zunka.
Radní rovněž schválili vyplacení mimořádných kompenzací za roky 2017 a 2018. „Dáme dopravcům 193 milionů korun, podle principu rovného přístupu,“ řekl hejtman Bohumil Šimek. V příštích dvou letech má dopravcům přitéct dalších 179 milionů. Nejvíc ale získají ti, kteří najezdí nejméně. „Byl to návrh samotných firem,“ řekl Hanák.
Ani mimořádné navýšení kompenzací však zvýšení mezd zcela nepokryje. Letos doplatí dopravci 1,4 koruny za každý kilometr, příští rok to má být ještě víc. „Premiér slíbil, že to zaplatí. Teď to máme platit my, i když na to nemáme. A řidiči radši půjdou do supermarketu. Nakonec tu žádný dopravce nezůstane,“ nastiňuje budoucnost Kliment. „Někteří si půjčili autobus na deset let, teď jim smlouva skončí po osmi. To radši firmu prodají, nebo zkrachují,“ říká v podobném duchu Zunka.
Soutěžit se bude celkem 47 oblastí, na nichž doteď jezdilo 18 dopravců. Výpověď se mimo Znojemska netýká dalších 13 míst, kde dopravci vypověděli smlouvy již dříve sami. Přesto se změna dotkne víc než tří čtvrtin působnosti integrovaného systému. Nové smlouvy začnou platit nejpozději v květnu 2021.