Článek
Jihomoravský kraj se chystá zahájit tržní konzultace, která mají vést v následujících letech k výběru železničních dopravců na tratích, na nichž objednává dopravu. Ve Věstníku veřejných zakázek kraj zveřejnil požadavky k jednotlivým tratím. Minimálně do poloviny prosince 2023 budou pro kraj jezdit České dráhy. Kraj může využít opci až do prosince 2025, nejpozději poté už budou jezdit dopravci podle nových smluv. Jaký bude další postup po tržních konzultacích, záleží na tom, jak dopadnou.
Krajští zastupitelé v závěru roku 2019 odhlasovali, že chtějí, aby v celé síti zajišťoval spoje jediný dopravce. Nejde však o nijak vymahatelné usnesení a podle informací ve věstníku se kraj rozdělení mezi více dopravců nebrání. Tržní konzultace vypisuje k více traťovým souborům.
„Prvním souborem jsou spoje na trati z Brna přes Veselí nad Moravou do Starého Města, kde může dopravce použít starší vozidla pro motorový provoz, která zde mohou jezdit až do plánované elektrizace. S ní se počítá tak, že od prosince 2027 by měl jezdit znovu vybraný dopravce již novými elektrickými vlaky,“ řekla mluvčí kraje Alena Knotková.
Dalším souborem je trať z Brna do Miroslavi s odbočkou do Ivančic, kde mají jezdit ojeté motorové vozy do doby pořízení nových hybridních vlaků, což má být nejdříve od prosince 2025. Pro trať Moravský Písek - Bzenec mají stačit ojeté motorové vozy do doby, než bude trať elektrizovaná.
U tratí Břeclav - Znojmo, Zaječí - Hodonín a Hodonín - Vrbovce kraj zvažuje variantu ojetých motorových vozů, než sám koupí nejdříve od prosince 2025 hybridní vlaky do svého vlastnictví, nebo variantu ojetých nízkopodlažních motorových vozů s klimatizací na deset let.
Jeden soubor tvoří nejvytíženější tratě z Brna do Březové nad Svitavou, do Křenovic, do Žďáru nad Sázavou, do Židlochovic, do Hustopečí, do Břeclavi a z Břeclavi do Hodonína a ještě z Brna do Zastávky, což jsou z velké části tratě, kde budou jezdit nové vlaky vyráběné ve Škodě Transportation. Nový dopravce by zde měl jezdit buď od prosince 2023 nebo 2024.
Na některých lokálních tratích, které ústí na koridorovou trať, kraj požaduje i vybavení vlaků zabezpečovacím zařízením ETCS.
V tratích k tržním konzultacím chybí ještě tratě z Tišnova do Bystřice nad Pernštejnem, ze Znojma do Šatova, ze Znojma do Okříšek, z Břeclavi do Kútů a ze Skalice nad Svitavou do Boskovic.