Článek
Někteří oslovení zástupci podniků jsou si vědomi toho, že změny ještě mohou nastat. Řekli to dnes ČTK.
Tržby společnosti Bioveta, která na Vyškovsku vyrábí veterinární vakcíny a další farmaceutické přípravky, tvoří z 86 procent export. Zákazníky má také ve Spojeném království. „Zatím jsme tam za nových podmínek nevyváželi. Budeme až v následujících týdnech, tak pak uvidíme, zda vzniknou komplikace. Jsme ale optimisté a věříme, že obchod bude bez problémů,“ řekl předseda představenstva Libor Bittner.
Británie patří také mezi odběratele zdravotnických potřeb vyráběných společností Hartmann-Rico z Veverské Bítýšky. „Spíše než samotný brexit naše obchodní aktivity ovlivňuje koronavirová pandemie. Z obchodního hlediska lze očekávat nižší poptávku po sortimentu jednorázových operačních setů,“ míní výkonný ředitel Tomáš Groh.
Britští zákazníci břeclavského výrobce chemikálií Fosfa se na první dny po odchodu z Evropské unie připravili předzásobením. „Nové přepravy plánujeme až v druhé polovině ledna. Z pohledu transportu jsme žádné dramatické změny nepocítili,“ řekla ředitelka transportu Dana Svozílková.
Dosud problémy nepocítila ani První brněnská strojírna Velká Bíteš. „Vzhledem k exportnímu zaměření a více než 50 letům na zahraničních trzích máme zkušenosti s různou mírou komplikací jak při exportu, tak při importu. Jednotlivým specifikům se dokážeme přizpůsobit, pokud je můžeme predikovat. V případě brexitu byla největší komplikace právě s obtížnou predikcí dalšího vývoje. Proto jsme velmi uvítali, že nedošlo k takzvanému tvrdému brexitu, který by naši obchodní spolupráci s partnery ze Spojeného království zkomplikoval podstatně více,“ uvedl za firmu Marek Fiala.
Dodal, že při přechodném období si firma potvrdila, že odchod Británie z Unie neznamená ukončení spolupráce. Díky zvýšené komunikaci se naopak obchodní vztahy posílily.
Dopravci měli obavy především ze zdržení na hranicích. Například autobusy společnosti RegioJet ale dosud projíždějí pohraničním odbavením bez problémů. „Nicméně změnou je to, že přes trvající výjimku už nyní dostali naši zaměstnanci instrukce, aby na cesty do Velké Británie jezdili výhradně s cestovním pasem, a nikoli s občanským průkazem. Bez komplikací je také prodej a nabídka jazykových a dalších pobytů Student Agency ve Velké Británii. Počítáme s tím, že se situace bude ještě upřesňovat, ale zatím nebyly zaznamenány jakékoli komplikace,“ uvedl mluvčí holdingu Aleš Ondrůj. Řidiči musí také podstupovat testy na koronavirus.
Změnu ve svém podnikání nezaznamenala dosud ani ZKL Brno, kde vyrábějí kuličková ložiska, spediční firma MOSS logistics z Hustopečí na Břeclavsku nebo brněnská společnost Zoner software. „Vzhledem k tomu, že je Zoner Photo Studio pro celosvětový trh čistě elektronický produkt, brexit se nás až na drobné změny v účetnictví v podstatě nijak nedotkl,“ podotkl za firmu Michal Prouza.
Britové schválili odchod své země z Evropské unie v referendu v červnu 2016, opustili ji na konci loňského ledna. Členem bloku a jeho předchůdců byla země od roku 1973. Jedenáct měsíců po brexitu se Británie ještě nacházela v takzvaném přechodném období. Byla součástí celní unie a jednotného trhu. Dohodu o novém uspořádání vztahů po konci brexitového přechodného období uzavřely Londýn a Brusel na Štědrý den.
Kromě dohody o volném obchodu, díky které nebude obchodní výměna zatížena cly a kvótami, obsahuje dokument také ujednání o rybolovu či energetice. Obchodovat se mezi EU a Británií ovšem nebude stejně jako dřív. Obě strany čeká mimo jiné mnohem více byrokracie. Pro běžné občany už nebude tak snadné přesídlit z Británie do EU a naopak. Nově se na ně bude po určité době vztahovat i vízová povinnost.