Článek
Jihočeský kraj zprovozní do konce května web, kde bude možné sledovat, jak se připravují dopravní stavby. „Portál umožní každému z Jihočechů, pokud bydlí v Bechyni, Vlachově Březí nebo kdekoli jinde, kde se jedná o obchvatu, aby se podíval, jak stavba vypadá, kudy povede a jaký je aktuální stav. Chtěli jsme portál, na kterém by Jihočeši mohli kontrolovat, jak kraj připravuje výstavbu dopravních staveb. Lidé často neví, v jaké fázi stavba je,“ řekl hejtman Martin Kuba (ODS). Portál zahrne všechny stavby, které chystají kraj i ŘSD.
Kraj se silničáři ve středu představil, jaké změny chystá na silnici I/20. V letech 2023 až 2024 chce zvýšit kapacitu mezi Pískem a Pištínem. Práce na čtyřech úsecích budou stát téměř 990 milionů Kč. Přibude předjížděcí pruh pro jeden i druhý směr, který se bude pravidelně střídat, nebude to možné jen poblíž některých mostů. Podle sčítání z roku 2016 tam denně projede 10 466 aut.
Na stejné silnici chce ŘSD v roce 2023 začít stavět přeložku mezi Pištínem a Českým Vrbným u Budějovic. Bude dlouhá 8,5 kilometru, náklady jsou dvě miliardy Kč bez DPH. Příští rok chtějí silničáři získat pravomocné stavební povolení. Do konce května dostanou vlastníci všech pozemků, které ŘSD potřebuje, kupní smlouvu. ŘSD má na stavbu platné územní rozhodnutí. Přeložka odvede dopravu z obcí Češnovice a Dasný, zlepší bezpečí obyvatel, klesne hluk.
„Stavba se několikrát posouvala, jeden z hlavních důvodů bylo, že v roce 2015 začala platit novela posuzování vlivu na životní prostředí,“ řekla ředitelka českobudějovické pobočky ŘSD Vladimíra Hrušková. ŘSD chystá i přeložka tahu I/20 mezi obcí Hněvkov a městem Sedlice. Projekční cena stavby dlouhé 6,6 kilometru je 761 milionů. Podle Hruškové připravují silničáři v kraji 39 staveb.
V letech 2023 až 2025 by měla vzniknout takzvaná Severní spojka v Českých Budějovicích, dlouhá 2,3 kilometru za 1,9 miliardy bez daně. Propojí silnici I/20 v úseku od okružní křižovatky u Globusu po Pražskou třídu. Bude to dvoupruhová silnice I. třídy, jejíž součástí se stane devět mostů. Stavba spolu s navazujícím úsekem Okružní ulice vytvoří severní obchvat města.
Podle ŘSD by se měla zprovoznit poté, co bude hotový obchvat města, jenž bude součástí dálnice D3. „Je to nejdůležitější stavba kromě obchvatu Budějovic, odvádí tranzitní dopravu ze Strakonické, která je velice přetížená. Je to nutná stavba i kvůli obchvatu,“ řekla Hrušková.