Článek
„Projekt za 19 milionů korun škola uskutečnila díky evropské dotaci,“ řekl vedoucí katedry technických studií Zdeněk Horák.
Rozsahem je teď toto výukové pracoviště podle informací školy v Česku největší. Kromě vysokoškoláků ho mohou využívat střední školy nebo i firmy. „Je to platforma, která umožňuje, výuku, průmyslový výzkum a vývoj v oblasti všech technologií, které jsou spojené s Průmyslem 4.0,“ uvedl Horák.
Velkou výhodou systému je podle Horáka jeho virtuální část, díky níž lze naprogramovat jakoukoliv výrobní linku, například i na speciální díly nebo automobily. „V podstatě, pokud znáte data konkrétních výrobních technologií, tak už můžete postavit celou výrobní linku,“ uvedl.
Skutečné moduly linky, umístěné ve spodní části nového výukového centra vysoké školy, slouží k ověření programů v reálném prostředí. „Virtuální svět je ideální, neexistují tam žádné nepřesnosti nebo vlivy okolního prostředí,“ vysvětlil Horák. Továrna je přístupná také vzdáleně. Fungování technologií podle svých programů mohou žáci sledovat i prostřednictvím kamer, aniž by opustili svoji učebnu.
VŠPJ vznikla v roce 2004 jako první veřejná vysoká škola neuniverzitního typu v České republice. Je to jediná vysoká škola na Vysočině, v posledním roce měla 1971 studentů. Nové výukové centrum skoro za 187 milionů korun otevřela v únoru. Tři technické bakalářské obory, Aplikovaná informatika, Aplikované strojírenství a Aplikovaná technika pro průmyslovou praxi, navštěvovalo 170 studentů.