Hlavní obsah

Jihlavská MHD zavádí trolejbusy, které mohou jet i bez trolejí

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

V jihlavské MHD budou od září sloužit také trolejbusy, které umí jezdit i na silnicích bez trolejového vedení. Dopravní podnik koupil s pomocí evropských dotací deset trolejbusů za 129 milionů korun.

Článek

Z deseti nových trolejbusů jich je sedm parciálních, vybavených trakčními bateriemi. Městská firma takové vozy zatím neměla. Teď je přebírá, následovat bude zkušební provoz.

„První tři nové trolejbusy jsou postupně nasazovány do provozu už od srpna a jde o rozšíření stávající kolony. Postupně přicházejí i první ze sedmi parciálních trolejbusů,“ uvedl mluvčí města Radovan Daněk. Na baterii ujede podle radnice plně obsazený parciální trolejbus asi 12 kilometrů. Zajíždět tak bude moci i do částí města, kam troleje nevedou.

Jihlava připravuje rozšíření trolejbusové dopravy. Novou trať plánuje vybudovat do části Bedřichov a dál do průmyslové zóny, trasa by se měla rozšířit také na lince C.

Směrem do průmyslové zóny, kde má závod také firma Bosch Diesel se zhruba 4000 zaměstnanci, se město chystá prodloužit trolejovou trať o více než pět kilometrů. Nyní dokončuje všechny náležitosti potřebné k vydání stavebního povolení. „Na podzim chceme vypsat výběrové řízení na zhotovitele trolejového vedení,“ uvedl Daněk. Město na to má slíbenou dotaci 105 milionů korun, pokud nové troleje postaví do září 2022.

Dopravní podnik města Jihlavy, a.s., měl podle výroční zprávy zkraje tohoto roku 29 trolejbusů, 40 autobusů MHD a dva zájezdové autobusy. Trolejbusy jezdí v jihlavských ulicích od roku 1948. Podnik nedávno koupil i pět autobusů na stlačený zemní plyn (CNG). S novinkami seznámí veřejnost o víkendu 19. a 20. září při oslavách 111 let MHD v Jihlavě. Jejich součástí budou podle webu firmy i retro linky s historickými vozidly.

Doporučované