Článek
Rozhodnutí o přesné podobě vysokorychlostní trati s terminálem padne na Ministerstvu dopravy. Začátek realizace úseku přes Vysočinu se předpokládá v roce 2029. „Tato varianta skýtá další rozvoj pro Jihlavu i pro celý kraj,“ řekla jihlavská primátorka Karolína Koubová (Fórum Jihlava) na dnešním jednání. Podle podkladového materiálu pro zastupitelstvo je toto nové železniční propojení důležité i pro fungování centrálního dopravního terminálu, jehož stavbu chystá Jihlava v místě městského vlakového nádraží spolu se Správou železnic. Do debaty se nikdo nepřihlásil.
Studie proveditelnosti VRT prověřovala několik možností vedení nové železnice mezi Prahou a Brnem. Podle Správy železnic zůstaly dvě. Liší se pouze v části mezi Světlou nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a Velkou Bíteší.
Varianta prosazovaná Jihlavou i krajem počítá se stavbou terminálu v Jihlavě-Pávově, zatímco druhá zvažovaná varianta Jihlavu zcela míjí. V ní je pro obsluhu Vysočiny navržený terminál Svatý Kříž jižně od Havlíčkova Brodu. Z něho by podle Správy železnic bylo případně možné zřídit návaznou autobusovou linku do Jihlavy. Tato druhá varianta se podle správy drží původního koridoru uvedeného v krajských zásadách územního rozvoje.
Vysokorychlostní tratě by měly navýšit kapacity současné železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O jejich stavbě se v Česku hovoří od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.
Z Prahy do Brna by měly vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se tak lidé po nové trati dostali vlakem za 45 minut, uvádí Správa železnic na svém webu. Cesta vlakem z Prahy do Jihlavy teď trvá více než dvě hodiny.