Hlavní obsah

Ježíšek za deset miliard korun. Alza se nachystala na Vánoce

Deset miliard korun, to je podle Petra Beny z vedení Alzy hodnota zboží, které si firma nachystala na Vánoce.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

O třetinu víc zboží než loni v celkové hodnotě 10 miliard korun. Největší český e-shop je připraven na Vánoce ve velkém. Zároveň však přiznává, že jsou položky, které teď už Ježíšek nesežene.

Článek

Deset miliard korun – přesně za tolik má letos Alza nakoupeno pro vánoční trh. Je to zhruba o 35 procent více než loni. Bude mít tedy Ježíšek letos dostatečný výběr?

„Samozřejmě jsou produkty, které jsou hůře dostupné,“ říká místopředseda představenstva Alzy Petr Bena s tím, že celý rok jsou to například herní konzole PlayStation 5. Tam jsou aktuální čekací lhůty i několik měsíců.

Letos by se ale až na výjimky mělo ještě nakupovat za loňské ceny. „Na letošní sezonu se nám ještě podařilo nakoupit za velmi dobrých podmínek a cen. Dnes máme o 40 procent více skladovací plochy než loni, a když se něco objeví, tak to koupíme, i když to máme na delší dobu. Máme zhoršenou obrátku zásob, ale je lepší to zboží mít než ho nemít. Pokud by otázka zněla, co si myslím o vývoji cen do budoucna, tak k celé řadě zdražení bude teprve docházet,“ říká Bena s tím, že například u americké lednice bude od Nového roku nárůst cen jenom za dopravu čtyři až pět tisíc korun.

Máte už na Vánoce v sortimentu vše, co jste tam chtěli mít v množství, jaké jste si přáli mít?

To se ukáže až po Vánocích, každý rok se nějaké překvapení objeví. Kdybych to měl ale shrnout v číslech, na zásobách máme zboží v hodnotě 10 miliard korun, což je zhruba o 35 procent víc než loni. Myslíme si tedy, že zboží máme dost, ale samozřejmě jsou produktové skupiny, které jsou hůř dostupné.

Alza.cz

  • Internetový obchod se spotřební elektronikou, hračkami, hobby sortimentem a dalším.
  • Založena v roce 1994. Kromě Česka působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku, Německu a Francii
  • Loni měla obrat 37,3 miliardy korun.
  • Za rok 2020 Alza.cz vykázala 15,8 milionu vyřízených objednávek.

Co například?

Celý rok jsou špatně dostupné herní konzole, PlayStation 5 či vyšší řada Xboxu. Hůř dostupné jsou ale proto, že je po nich ohromná poptávka. Do dnešního dne jsme prodali o 70 procent víc herních konzolí než loni, poptávka je ale násobně větší. To samé platí o grafických kartách a herních počítačích. Covid úplně změnil to, co zákazníci poptávají.

Jak dlouho se tedy teď na toto zboží čeká?

Záleží na typu. Pokud chce někdo PlayStation 5, je to otázka měsíců. Pokud chce třeba nižší řadu Xboxu, je to otázka týdnů.

Notebooků máme dvojnásobek

Jinak je všeho dostatek?

Nechci říct, že budeme mít vše pro každého, ale na druhou stranu si myslím, že se ten nedostatek zveličuje. Jen pro představu, díval jsem se, jak jsme na tom s notebooky, a máme dvojnásobnou zásobu, než jsme měli loni touto dobou.

Nechybí ale ty levnější, kam se třeba výrobcům nevyplatí dávat čipy?

Je pravda, že nabídka v těch levnějších modelech je menší, než byla loni. Ale není pravda, že by nebyly žádné notebooky kolem 10 či 15 tisíc. Průměrná cena notebooku letos vzrostla z 15 tisíc na 17 tisíc. To je dáno právě tím, že nabídka v segmentu levnějších notebooků je menší. Ale není to tak, že děti nebudou mít notebook na Vánoce. To nehrozí.

Když jste zmiňoval výši vašich zásob v korunách, není to vyšší proto, že je zboží dražší?

Myslím si, že není.

O kolik jsou tedy v průměru ceny vyšší než loni? Vy už jste zmínil notebooky.

Na letošní sezonu se nám ještě podařilo nakoupit za velmi dobrých podmínek a cen. Pokud by ta otázka zněla, co si myslím o vývoji cen do budoucna, tak k celé řadě zdražení bude teprve docházet.

I v Black Friday budou všechny položky za nejnižší cenu za posledních 365 dní. Ano, jsou kategorie, kde je menší výběr levnějších produktů.

Má dnes vůbec Black Friday jako takový smysl? Poptávka po zboží je i bez slev.

To můžete říct vždycky. Lidé také musí jíst, a přesto se v akci prodá 55 procent veškerého objemu.

Když se něco objeví, tak to koupíme

Bylo vaše zásobování obtížnější než v loňském roce? Co jste museli dělat jinak?

Bylo to výrazně obtížnější. To, že nejsou čipy, se všeobecně ví. Těch produktů, které v sobě čipy mají, je ale mnoho – to je i kávovar nebo vysavač. Čipy to začalo, pokračovalo přes zavřené továrny, zpožděnou dopravu, nedostatek elektřiny v Číně. Vždycky když si myslíte, že už vás nic nepřekvapí, objeví se něco, co ten dodavatelský řetězec naruší. Teď třeba nedostatek kartonového papíru…

To, co nám pomáhá, jsou například investice do rozšíření skladů. Dnes máme o 40 procent více skladovací plochy než loni, a když se něco objeví, tak to koupíme, i když to máme na delší dobu. S tím souvisí investice do zboží. Máme zhoršenou obrátku zásob, ale je lepší to zboží mít než ho nemít.

Pak nám pomáhá i to, že už nejsme zdaleka jen československá firma, ale v některých produktových komoditách jsme se dostali do povědomí mezinárodních dodavatelů. Máme stále více smluv na evropské úrovni.

Objemné produkty zdraží víc

Jak velké zdražení nás tedy čeká od Nového roku?

Nejde říct jedno číslo. Dám extrémní příklad. Vezměte si americkou lednici, nárůst nákladů na dopravu u jedné lednice činí čtyři až pět tisíc korun. To zdražení je brutální a je otázka, jestli se za tu cenu bude vůbec prodávat. U produktů, které jsou vysoce objemné, ten nárůst cen bude určitě větší. A pak jsou produkty, kde se bavíme o jednotkách procent, dvě až sedm procent.

Nezdražuje jenom doprava, jak moc vám teď jako firmě rostou náklady?

Růst nákladů provozního fungování je primárně v nákladech na pracovní sílu, navyšovali jsme mzdy v řádech vyšších jednotek procent. Například řidičů a skladníků je na trhu velký nedostatek a musíme reagovat tak, abychom byli konkurenceschopní.

Náklady rostou, ale my rosteme jako firma. Před covidem jsme měli dva tisíce zaměstnanců. K tomuto číslu jsme se dostávali 25 let. Dnes jich máme 4 000, za uplynulých 18 měsíců jsme vlastně zdvojnásobili počet zaměstnanců.

Budou mít rostoucí náklady dopad na vaši ziskovost?

Těžko říct. Snažíme se firmu řídit tak, aby prosperovala.

Třetí čtvrtletí jsme rostli o 30 procent

Loni jste meziročně vyrostli o 27 procent na 37 miliard. Jedete letos stejným tempem?

Za první tři čtvrtletí vypadá ten růst velmi dobře. Ve třetím čtvrtletí jsme vyrostli o 30 procent, což byl náš nejrychlejší nelockdownový růst za posledních šest let. Jak dopadne celý rok, je zatím těžké předpovídat. Máme před sebou nejdůležitější čtvrté čtvrtletí.

Po loňském roce váš kolega Tomáš Havryluk říkal, že to mohlo být víc. Letos jste se tedy poučili?

Věříme, že cokoliv děláme, můžeme vždy dělat lépe. Nám ta covidová doba otevřela oči v tom, jak velké ty příležitosti tu jsou. Věříme, že jako firma bychom měli růst, a máme představu, jak to dělat.

Související témata:

Doporučované