Hlavní obsah

Znásilňující Ježíš v Brně. Odpůrci kontroverzní hry vtrhli na jeviště a přerušili představení

V přenosu jste sledovali na Seznamu protesty a policejní ochranu divadla.Video: Seznam Zprávy

Brněnský Zelný trh prožíval netradiční sobotní podvečer. Na náměstí protestovali desítky lidí proti kontroverzní hře.

Článek

Od sedmi večer tady v Divadle Husa na provázku v rámci festivalu Divadelní svět hráli představení Naše násilí a vaše násilí v podání hostujícího divadla z Lublaně.

Jde o vysoce kontroverzní dílo, v němž Ježíš sestupuje z kříže a následně znásilní muslimku. Proti představení se předem vymezili biskupové i někteří aktivisté. Na náměstí se sešlo několik desítek možná stovek odpůrců kontroverzní hry.

Těm se nakonec podařilo představení i narušit.

Krátce po zahájení představení vtrhlo na jeviště zhruba 30 členů hnutí Slušní lidé a utvořilo před herci řetěz ve snaze je z jeviště vytlačit a zabránit jim v dalším hraní.

Aktivisté zpívali a dělali hluk. Podle zpravodaje ČTK na místě zbytek diváků v hledišti začal naopak hercům, kteří dál hrají, tleskat a skandoval: "Slušní lidé, domů!" 

Představení bylo kvůli interakcím mezi diváky a odpůrci přerušeno a musel zasahovat antikonfliktní tým policie. Ten se nakonec s aktivisty domluvil a herci mohli pokračovat.

Humbuk kolem dvou her chorvatského režiséra Olivera Frljiče na festivalu Divadelní svět v Brně je zcela neadekvátní, domnívá se pedagog brněnské divadelní fakulty a fakulty sociálních studií Jan Motal. V odpovědích na otázky ČTK upozornil na to, že Frljičovy inscenace už se v Česku dříve hrály, takovou vlnu odporu jako v Brně ale nevyvolaly. Reakci některých Brňanů označil Motal za vlastně velmi provinční.

„Bouře ve sklenici vody jménem Brno” je podle filozofa, režiséra a dramaturga Motala výsledkem shody náhod a kombinací více vlivů. Zmínil předvolební agitaci konzervativní části komunálního politického spektra, aktivitu okrajové komunity křesťanů, média přiživující humbuk, ale také pocit domnělého hrdinství některých brněnských intelektuálů, kteří považují uvedení inscenace za odvážný čin.

Podle Motala je to myšlenkově povrchní divadlo, přesto na festival jako Divadelní svět patří. „Ne proto, že by šlo o umělecky podstatné kusy, ale proto, aby se i regionální divák mohl seznámit s tvorbou autora, jež tak silně rezonuje v zahraničí,” domnívá se Motal. Čtvrteční hru Prokletí v podání polského souboru Teatr Powszechny vidělo v Huse na provázku asi 200 lidí, zhlédli také kácení kříže motorovou pilou nebo sochu papeže Jana Pavla II. s penisem a cedulkou „patron pedofilů”.

Do divadla se snažilo během představení dostat asi 20 příznivců hnutí Slušní lidé, prý chtěli diskutovat.

Doporučované