Článek
Než se z Kofoly stal nápojářský gigant, musela firma překonat několik krizových momentů. Třeba povodně v roce 1997, které vyplavily budovu bývalé krnovské textilky, kde se usídlil rodinný podnik Samarasových Santa nápoje.
„Stáli jsme na té střeše a já jsem tátovi říkal, že jestli tohle přežijeme, tak už asi všechno. Jako firma. A zatím se to proroctví vyplnilo,“ popisuje Jannis Samaras v novém podcastu Černá čísla.
V příběhu vzpomíná na svého otce, řeckého imigranta Kostase Samarase, který se do Československa dostal jako osmiletý kluk prchající se sourozenci před občanským konfliktem. Cesta z válečného Řecka v roce 1948 trvala dva měsíce.
„Teta vyprávěla, jak jim ve vlaku rozdělovala chleba na tři díly a ještě svůj díl rozdělovala napůl a dávala ho mému tátovi, protože byl nejmladší. Přijeli sem a nějak to všechno zvládli. Roztrhané rodiny, války, ztrátu domova a všechno to byli schopni unést na svých bedrech. Je to vlastně paradoxní, že přestože měli naloženo mnohem víc, než mají lidé dnes, dokázali to nějakým způsobem vstřebat,“ dodává Samaras. Na svého otce vzpomíná jako na extrémně pracovitého a houževnatého člověka, který občas neuměl vyjadřovat emoce.
„Začal podnikat v 50 letech. Mně bude 50 let a říkal jsem si, to bych nejradši končil. Pro něj byl zřejmě výzvou ten přerod společnosti z toho pozdního socialismu do raného kapitalismu. Pro nás tady teď v podobném věku bude asi pandemie a přechod z pozdního kapitalismu do nějakého post-kapitalistického období,“ přemýšlí podnikatel ze severní Moravy.
I v náročném roce 2020 prodala Kofola nápoje a jídlo za 6 miliard korun a vydělala víc než miliardu. Samaras si ještě před pandemií našel novou výzvu – udělat z celé nápojářské skupiny udržitelnější firmu.
„Věnujeme tomu čas, energii, fokus. Místo toho, abychom řešili nějakou akvizici, tak vymýšlíme úplně nové procesy, které nám nevydělají žádné peníze. Nebo nás i stojí peníze navíc. Třeba jak udělat víc ekologické obaly. Nakupujeme zelenou energii, i recyklovaný PET pro výrobu lahví je dražší. Ale předtím jsem byl jako podnikatel už v bodu, kdy jsem řešil každý rok jen ty samé věci – řetězce, paletová místa, design lahve,“ říká o nové výzvě.
Jakou roli ve výběru slavného sloganu hrála Samarasova žena Zuzana? V čem Samarase motivovalo setkání s králi českého nealka? A co by poradil svému synovi? Poslechněte si celý podcast v přehrávači v úvodu článku.
Černá čísla
Byznysový podcast Seznam Zpráv. Příběhy zakladatelů výjimečných českých firem, které ukazují, že i když jsou peníze na prvním místě, nejde vždy jen o ně.
Poslouchejte každé pondělí na SZ Byznys, ve Spotify a Apple Podcasts.
Ve spolupráci s podcastovým týmem Seznam Zpráv vyrobilo Storylab Audio. Vypravěč: Václav Vašák. Producent a režie: Damian Machaj. Scénář: Lucie Kryzová. Mix zvuku a hudba: Ivan Horák a František Šec.
Jaké podcasty Seznam Zpráv vás baví nejvíc? Co máme zlepšit? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.