Hlavní obsah

Ještě nepřišel a opera už kvůli němu stávkovala. Co říká Praze nový umělecký šéf Hansen?

Per Boye Hansen o sporech se sborem i jeho představě, jakou operu chce v Praze.Video: Adam Junek, Seznam Zprávy

„Věřím, že si budeme rozumět a domluvíme se. S výrazy, že jsem despotický, nemohu souhlasit. Já si opravdu myslím, že mám s lidmi, se kterými pracuji, dobré vztahy,” říká sebevědomě ve Výzvě nový umělecký šéf Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen.

Článek

Ve funkci je měsíc. Ujal se jí i přes protesty operních odborů i otevřený dopis, kterým proti němu vystoupilo přes tři sta osobností obou oper naší první scény.

Podepsala ho třeba i sólistka Eva Urbanová. Ta si stěžovala na velkou nervozitu v divadle – nikdo prý neví, co bude dál.

S Urbanovou Hansen prý už mluvil, váží si jí a počítá s ní.

„Souhlasila s tím, že bude zpívat na slavnostním otevření Státní opery,” uvedl ve Výzvě Per Boye Hansen.

Zásadní personální změny během první sezóny podle svých slov nechystá, umělecký soubor chce navíc navýšit.

Ten přitom svému novému řediteli mimo jiné vyčítá jeho předchozí působení v Oslu, kde mu nebyla prodloužena smlouva. „Tam došlo k několika nedorozuměním. Někde jsem četl, že mě vyhodili z kanceláře, což určitě není pravda. Po dvou nebo třech letech jsem se bavil s představenstvem a výkonným ředitelem a neshodli jsme se na strategii a on se rozhodl mi smlouvu už neprodlužovat, nicméně jsem zůstal ve funkci další dva roky sezóny,” obhajuje se Hansen.

Neshody v jeho původním angažmá podle něj panovaly především ohledně zaměstnávaní operních pěvců. V Praze se podle svých slov snaží od počátku o dialog a sešel se se sólisty sboru. „Naslouchám lidem a respektuji je, včetně těch, kteří se mnou nesouhlasí. Momentálně mě nemají na základě čeho znát kromě několika šířených zvěstí,” dodává Per Boye Hansen.

Stávka? Nezajde to tak daleko

Že by situace v opeře zašla tak daleko, že by došlo až na stávku, nový šéf nepředpokládá. „Hrozba stávkou je politické vyjádření názoru, že nesouhlasí s rozhodnutím, na jehož základě jsem byl jmenován novým uměleckým ředitelem. Měli různé důvody. Podle mě je to spíš politická otázka. Nic takového tady snad nehrozí, překvapilo by mě to. Myslím, že v současnosti vedeme dobrý dialog ohledně situace v opeře.”

Hansen se prý začal učit i česky, operní obory mu totiž vyčítaly, že jazyk neovládá, a komunikace tak vázne.

„Já myslím, že mají pravdu. Když přijdete do jiné země, musíte se snažit naučit tamní jazyk. To je legitimní požadavek. Myslím, že také rozumí tomu, že to není tak jednoduché a že to bude nějakou dobu trvat. Teď spolu komunikujeme v angličtině, kromě toho také mluvím německy. A doufám, že jsme na dobré cestě, abychom se vzájemně poznali,” dodává.

Jaké má nový umělecký ředitel plány? Koho plánuje oslovit a na co bude lákat umělce ze zahraničí? Jak chce proslavit pražskou operu ve světě a přesvědčit publikum, že opera není koncert v kostýmech, ale skutečné divadlo? Podívejte se na celou Výzvu.

Doporučované