Článek
Informační systém, přes který se podávají žádosti do kompenzačních programů COVID – Nájemné a COVID – Gastro, se před několika týdny potýkal s problémy, které trápily žadatele o podporu. Za technické potíže je podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) zodpovědná tuzemská firma ASD Software, která pro resort vytvořila informační systém pro podávání žádostí.
Jestliže by se v určité míře potíže opakovaly, znamenalo by to pro společnost následky. „V tuto chvíli se nedá říct, že by porušili smlouvu, protože je v ní stanoven určitý limit za kalendářní čtvrtletí,“ říká tisková mluvčí MPO Štěpánka Filipová. Pokud by MPO nějakou sankci vůči firmě chtělo uplatnit, záleží na tom, jak bude systém fungovat do konce března.
„Pokud by se do té doby ještě něco odehrálo, tak se ta sankce uplatňovat bude, protože je v zájmu všech, aby to fungovalo. Klíčová je stabilita, kontinuita provozu a prevence výpadků. Jednoduše fakt, že dodavatel bude garantovat funkčnost systému do budoucna tak, aby byla možná průběžná administrace běžících dotačních programů,“ dodává Filipová.
Podle informací z ministerstva v noci ze čtvrtka na pátek 22. ledna došlo k úplnému vyhoření serveru a žádosti nebylo možné podávat až do sobotního rána. „Výpadek způsobila technická závada. Poté MPO ve spolupráci s externím dodavatelem provedlo řadu opatření technického charakteru pro zvýšení spolehlivosti, dostupnosti a bezpečnosti systému,“ uvedla Filipová.
Po vyhodnocení problému firma ASD Software uvedla, že došlo k technické závadě na úrovni diskového úložiště ve virtuální platformě v cloudovém prostředí datového centra. „Systém byl po dohodě s MPO spuštěn od soboty a nyní funguje, o čemž svědčí i počet žádostí,“ uvedl obchodní ředitel firmy ASD Software Petr Polách.
MPO dalo podnikatelům možnost žádat o podporu z programu COVID - Gastro v pondělí 18. ledna, kdy současně probíhaly registrace do druhé výzvy programu COVID - Nájemné. Hned ten den došlo k přetížení serveru a řada podnikatelů si stěžovala, že se jim nedaří přihlásit se do systému, natož o kompenzaci zažádat.
Firma AMG Software totiž s tak vysokým zájmem o dotace nepočítala. „Systém byl nastaven na základě zkušeností z předchozích výzev. Zájem žadatelů, a tudíž nápor na systém, byl však výrazně vyšší. Na základě těchto zkušeností jsme přijali řadu opatření pro to, aby se obdobná situace neopakovala,“ uvedl Polách s tím, že se firma za problémy omlouvá jak žadatelům, tak MPO.
Že byl systém přetížen z důvodu podávání žádostí do dvou programů potvrdil Polách i e-maily z technické podpory serveru. „Zpomalení systému při spuštění programu COVID – Gastro – Uzavřené provozovny způsobil velký zájem o dotace. Na to jsme operativně reagovali, posílili HW a poté vše běželo tak, jak má,“ tvrdí Polách. Podnikatelé si však na stejné problémy stěžovali i po zbytek týdne.
Jen během pandemie si společnost ASD Software podle registru smluv díky smlouvám s MPO přišla na 20 milionů korun. Kromě Ministerstva průmyslu patří mezi její zákazníky i další resorty práce a sociálních věcí, financí, pro místní rozvoj nebo vnitra.
Ministerstvo po potížích a stížnostech již podruhé prodloužilo lhůtu pro podávání žádostí do druhé výzvy programu COVID – Nájemné, a to do čtvrtka 4. února. Termín pro podávání žádostí do programu COVID – Gastro – Uzavřené provozovny se posunul do 1. března.