Článek
Němci diskutují drastické omezení letů do země a tuzemský průmysl znervózněl. Zavření hranic by se totiž dotklo klíčového automobilového průmyslu, ale i dodávek potravin. Prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák však říká: „Věřím, že export pojede dál jako na jaře. Zastavení exportu za svůj život nepamatuju.“
Zástupce průmyslu Hanák má za to, že se epidemická situace v zemi lepší. A že tvrdší lockdown, který by zavřel i výrobu, už nebude. Ministr Jan Blatný (nestr. za ANO) naznačil, že v případném šestém stupni protiepidemického systému PES se zavřou i továrny. „Pan ministr by měl být trošičku opatrnější v některých vyjádřeních, protože to je opravdu velmi nepříjemná zpráva,“ vadí Hanákovi.
Německo zvažuje uzavření hranic vůči regionům, kde jsou tedy zmutované kmeny koronaviru. Zneklidňuje vás to?
Určitě mě to zneklidňuje. Německo je klíčový obchodní partner, třetina exportu jde do Německa. Naše ekonomika je výrazně závislá na Německu. Ale podobně jako to bylo 11. března, kdy jsme zavřeli zemi, se mi nechce věřit, že by dál neběžel export klíčových věcí, věcí just in time pro automobilový průmysl (tzn. výroba v určeném množství a určeném čase podle požadavků zákazníka), potravin a dalších. Já samozřejmě obavu sdílím, ale věřím, že některé věci budou fungovat.
Takže předpokládáte, že by export běžel, jak je obvyklé, i kdyby se hranice zavřely?
Tak jako běžel, jak jsme se dohodli s panem předsedou vlády 10. března, když Česká republika uzavírala hranice. Věřím, že naše diplomacie, pan předseda vlády dohodne s Německem, aby export vzájemně běžel.
Co vás tedy zneklidňuje, když věříte, že by export běžel dál? Koho by se tedy zavření hranic dotklo, když ne exportu?
Tak samozřejmě by se dotklo klíčových odvětví i naší ekonomiky, a to především automobilového průmyslu, ale i oblastí dodávek potravin a řady dalších komodit. Zavření hranic je vždy velmi špatná věc pro průmysl a mělo by obrovské ekonomické dopady na naši zemi.
Dá se odhadnout, na kolik by jeden takový den zavřených hranic Česko přišel?
To nedokážu odhadnout. My máme export za rok čtyři biliony a 200 miliard korun. Když se to vydělí 360 dny, protože export běží někdy i o sobotách a nedělích, tak ta částka vyjde. Ale já to nemám spočítáno.
Kamiony a vlaky se součástkami by se zastavily
Klíčový pro výměnu s Německem je, jak jste zmínil, automobilový průmysl. Už se v tomhle odvětví řeší, jak konkrétně by na něj zavření hranic dopadlo?
Je tady klíčová automobilka Škoda, která patří německému kapitálu. Řada komponent běží kamionovou nebo železniční dopravou just in time. Takže to by znamenalo zastavení výroby, což vůbec nepředpokládám a nevěřím tomu.
Takže na zastavení výroby se Škoda Auto a další aktuálně nepřipravují a nepočítají s ním?
Každá firma má vždycky svůj krizový plán, musí vědět, co dělat, kdyby se stala mimořádná situace, ale zatím ji nikdo extrémně neavizoval.
Pamatujete si moment, kdy by se česko-německý obchod zastavil úplně?
To já si za svůj profesní život nepamatuji. Nejhorší den v životě v této věci jsem měl 10. března loňského roku, kdy jsem měl 40 teplotu a musel jsem s panem předsedou vlády několikrát telefonáty vyjednávat, aby se hranice nezavřela a export běžel. To byl asi nejhorší den ve vztahu k této problematice.
Pokud by se epidemická situace v Česku zhoršila natolik, že by nestačila opatření v pátém stupni protiepidemického systému PES, má ministr zdravotnictví Jan Blatný (nestr. za ANO) v záloze superkrizovou variantu. Ve novém stupni číslo 6 by se počítalo i se zastavením výroby v podnicích. Máte informace, za jakých okolností by k tomu došlo?
Tak zaprvé si myslím, že pan ministr by měl být trošičku opatrnější v některých vyjádřeních, protože to je opravdu velmi nepříjemná zpráva. Navíc si myslím, že pan ministr řídí expertní tým, kam jsme nominovali pana viceprezidenta Jana Rafaje. A ten expertní tým ministra by měl probrat, za jakých podmínek bude nějaká šestka fungovat. Jestli to je patnáct tisíc nemocných, nebo devět tisíc v nemocnicích, prostě se ty parametry mají říkat dopředu, a ne dávat varovnou nebo nepříjemně kritickou informaci.
Pesimismus Blatného nesdílím. Šestka PSA nebude třeba
Pokud by se epidemická situace v souvislosti s britskou mutací skutečně výrazně zhoršila, jak by se k požadavku na zavření továren Svaz průmyslu postavil? Akceptovali byste ho?
Už jednou jsme zavřenou ekonomiku měli. Díky tomu zlatému vejci, co máme, automobilovému průmyslu, několik týdnů. Když by situace byla „katastrofální“ z hlediska zdravotního a epidemiologického, tak by se asi nedalo nic dělat. A samozřejmě rozhodnutí vlády bychom museli ctít. Ale jsem optimista, je tady třetí vlna, snad ji zvládáme líp, v nemocnicích je kolem 6000 lidí, pomaličku to vypadá, že by to mohlo klesat, takže já ten pesimismus, i když nemám takové znalosti jako pan ministr zdravotnictví nebo vláda nebo epidemiologové, nesdílím. Jsem optimista, věřím, že nás to nepotká.
Jak by to vypadalo, kdyby se zavřely veškeré továrny?
Tak bylo by to asi stejné, jako to bylo na jaře loňského roku. Jinou variantu by asi vláda nechtěla.
K jak masivnímu šíření nákazy podle vašich informací ve výrobě dochází?
To je samozřejmě firma od firmy. Sám mám rodinnou firmu, víc než 250 zaměstnanců, a každý týden je to jinak, je to buď několik lidí, anebo taky skoro nikdo. Řada našich firem má speciální hygienická opatření. Jak jsem zaslechl poprvé od pana premiéra, že by měly být používány respirátory, tak jsem samozřejmě ve firmě zorganizoval nákup tisíců respirátorů, protože mám skoro stovku řidičů autobusů a ti by je asi museli mít jako první. My reagujeme na jakýkoliv záchvěv informací.
Na Slovensku se ode dneška smí do práce jenom s negativním testem, uměl byste si to představit i u nás v Česku?
Pokud by byly antigenní testy k dispozici, tak si myslím, že bychom to dokázali ve firmách zvládnout. Firmy jako Škoda Auto a řady dalších stejně tyhle věci dělají a my ostatní bychom se přizpůsobili. Díky našim závodním nebo praktickým lékařům naši základnu zaměstnanců otestovat zvládneme.