Článek
Desítky barevných papírků nalepených na tabuli v řadách a sloupcích vedle sebe. Každý má na sobě napsaný jiný úkol a pozice na tabuli značí, jestli se na něm už začalo pracovat, nebo je hotový. Desítky let stará japonská metoda vedení firem i projektů kanban se používá dodnes.
Má ale háček. Funguje jenom u týmů, které každý den sedí pohromadě na jednom místě. Pokud si pravidelně jeho členové berou na jeden nebo dva dny v týdnu home office, přestává systém plnit svoji úlohu. Firma innogy, která metodu ráda používá, si ji proto nedávno nechala zdigitalizovat.
A nešlo jen o kanban, energetická společnost se rozhodla udělat definitivní tečku za 20. stoletím a vstoupit naplno do digitální doby. Což pro ni neznamenalo jenom začít používat nástroje, které jsou neustále dostupné díky internetu, ale hlavně změnit přístup k práci i svým zaměstnancům, aby odpovídal jejich současným nárokům a potřebám. Společnost innogy se vydala cestou takzvané digitální kultury.
K podobnému kroku se přitom české firmy příliš nemají. Proti svým konkurentům v Evropě vykazují tuzemské podniky podle průzkumu firmy Microsoft skoro o 20 procent nižší úroveň adopce moderních technologií. Trpí tím pak hlavně jejich produktivita, protože společnosti, které se na vytváření digitální kultury soustředí, mají nejenom o 12 procent víc produktivních lidí. V Česku se přitom i kvůli špatnému pracovnímu prostředí cítí produktivních jenom 8 lidí ze 100.
Digitální kultura je moderní přístup k práci, který mimo jiné dovoluje zaměstnancům pracovat odkudkoli. Lidé si tak lépe můžou organizovat čas a nastavit i takzvanou work-life balance. A nejde jen o „home office“, v digitální kultuře jde využívání moderních technologií skrz celou firmu – ať už jde o komunikační nástroje, sdílené dokumenty, cloudové technologie místo serverů nebo třeba jen kanceláře uzpůsobené moderním potřebám.