Článek
„Znečištění vzduchu je v současné době největším rizikem pro zdraví lidí,” píše se v dokumentu. Jeho autor Alberto González Ortiz uvedl, že počet nebezpečných částic v ovzduší evropských měst se sice snížil, neklesá ale podle něj dostatečně rychle. „Ještě jsme nedosáhli standardů Evropské unie a samozřejmě jsme ještě vzdáleni standardům Světové zdravotnické organizace (WHO),” dodal Ortiz.
Unijní předpisy v současnosti požadují, aby členské státy vyhodnocovaly různé ukazatele úrovně znečištění ovzduší, především v městských oblastech, a podnikly opatření, pokud jsou příslušné meze překročeny.
🆕Air quality in Europe report is out! #AirQuality is getting better but persistent pollution still damages people’s health and the economy. Cutting air pollution in 🇪🇺 would prevent early deaths, improve productivity & curb climate change Find out more👉https://t.co/1n8Zvi2hCd pic.twitter.com/vb6K71Plcc
— EU EnvironmentAgency (@EUEnvironment) October 16, 2019
Předloni například 16 z 28 zemí EU – mezi nimi Francie, Belgie, Nizozemsko, Španělsko, Německo a Británie – nahlásily minimálně jeden případ vyšší koncentrace oxidu dusičitého, než je celounijní průměr za rok. Tato škodlivina se do atmosféry uvolňuje například z výfuků aut a působí potíže hlavně v městských aglomeracích.
Důležité pro zlepšení kvality městského vzduchu je tedy podle Ortize omezení počtu aut. „Když bojujeme proti znečištění vzduchu, bojujeme zároveň proti změnám klimatu, proti hluku a za zdravější životní styl, čímž získají všichni,” uvedl Ortiz.