Článek
Podle zatím neoficiálních výsledků byl obrat skupiny loni historicky nejsilnější - 18,5 miliardy korun. To je o jednu a půl miliardy víc než o rok dřív. A zisk přesáhl miliardu korun. Oficiálně to však potvrdí až audit na konci měsíce.
Jednička na trhu střední a východní Evropy byla přesto jednou z prvních firem, které okamžitě po zavedení karantény oznámily propouštění. V březnu to byly desítky lidí a už tehdy firma avizovala, že to ještě nemusí být konec.
Teď šéfka „Áček“ v pořadu Ženský byznys přiznala, že nakonec v karanténě zavedené kvůli pandemii koronaviru propustili celkem 700 zaměstnanců na čtyřech trzích, z toho 300 v samotném Česku.
Přitom ještě v únoru zaměstnávala síť bazarů 3000 lidí.
Aures Holdings
Skupina Aures Holdings působí na trhu již 28 let.
Provozuje síť desítek poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku.
Za dobu své existence obsloužila přes 2,4 milionu zákazníků.
Skupina prodá ročně na 86 000 vozů a je největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě.
„Prošli jsme si horoucím peklem, ale jsem ráda, že se nám daří situaci zvládat a už se pomalu navracíme zpátky, i když zdaleka ne k předkrizovým číslům,“ uvedla Karolína Topolová s tím, že se momentálně prodeje ojetých vozů u nich vrátily na 75 procent čísel před koronavirem.
„Ten první šok, kdy došlo k uzavření všech provozů, byl hrozný. Měli jsme jediný cíl, přežít,“ uvádí generální ředitelka holdingu. Společnost podle ní musela zareagovat velmi rychle. Fixní náklady byly vysoké, jen v únoru prý na mzdách vyplatili 150 milionů korun a na účtě měli 180 milionů.
V době uzavření provozu byli schopni prodat online pětinu objemu, což nestačilo. Firma jednoduše vyprodávala zásoby s cílem udržet hotovost, aby bylo na zaplacení všeho, co nepočká.
Po zkušenostech z dob ekonomické recese po roce 2008 tušili, že půjde o dlouhou krizi s hlubokými následky, vysvětluje Topolová, proč sáhli k propouštění.
„Nejvíc nás to postihlo na maďarském trhu. A na polském, ten je pro nás nejvíc růstový. Hodně zaměstnanců jsme měli připraveno na růst, zrovna procházeli školením. Takže lidé, kteří vlastně zatím nepřinášejí ještě žádnou hodnotu a naopak s nimi měla firma jen náklady,“ vysvětluje Topolová a dodává: „Společnost byla dimenzovaná na úplně jiné objemy, obraty. Tak velký tanker nedokážete tak rychle ukočírovat z minuty na minutu.“
Propuštění lidé jim teď ale chybí, přiznává. Některým proto volají zpátky.
Letošní výsledky spadnou na polovinu
První dva a půl měsíce se společnosti dařilo, hlavně na polském trhu. Zastavení ze dne na den není pro firmu problém jen v náhlém výpadku přísunu peněz, ale následném trendu po karanténě. Lidé se bojí a vyčkávají, co bude dál. Zda mají, nebo nemají utrácet.
„Určitě se nám nepodaří vykompenzovat ve zbytku roku to, že jsme ztratili naši největší prodejní sezonu, tedy jaro, kdy si lidé často auta pořizují,“ říká Topolová s tím, že počítají s několika krizovými scénáři.
„Pracujeme s tím, že přijde druhá vlna, i s tím, že nepřijde. Můj střízlivý odhad: budeme na padesáti procentech toho loňského roku. Tento rok měl být další pokořený rekord. Nebude, ale jsme rádi, že jsme to vůbec přežili,“ uzavírá pro Seznam Zprávy.