Článek
Dva měsíce vede český Bolt žena. Soňa Stloukalová působila předtím ve firmě na jiné pozici, ale od září úspěšný startup vede.
Firma, která jako ostatní nabízející podobné služby, spadla v covidu o 80 procent. Hned po dvou měsících se ale vrátila k normálu a od té doby nepřetržitě roste.
Soňa Stloukalová
- Vystudovala VŠE v Praze se zaměřením na hospodářskou politiku.
- V Boltu je 3 roky, předtím pracovala na pozici provozní specialistky.
- Českou pobočku vede od září 2021.
- Předtím působila v oddělení auditu KPMG.
„Ambice mám velké. Chceme příští rok opět růst o vyšší desítky procent,“ říká pro Ženský byznys Seznam Zpráv. Celá skupina je podle Financial Times opakovaně v trojici nejrychleji rostoucích firem v Evropě.
Klouzání na tvrdě konkurenčním ledu
Do konce roku chce v tuzemsku uspět s novou službou doručování potravin a drogerie domů. Do čtvrt hodiny od zadání v aplikaci. Testovat to chce v pilotním projektu v menší části Prahy, kde bude mít přímo sklad, aby v ambiciózním čase byla firma vůbec schopná zboží doručit. Má to být takový „rychlejší Rohlík“.
Právě Rohlik.cz má ambici dovézt nákupy do hodiny. Plány konkurence nehodnotí, ale podle něj lze do čtvrt hodiny od zadání přivézt jen „omezený“ nákup.
„V Rohlíku se orientujeme na plnohodnotné každodenní nákupy, náš sortiment čítá sedmnáct tisíc položek. Naše ambice je vozit i větší nákupy do šedesáti minut, což nikde jinde na světě není,“ uvádí na dotaz Seznam Zpráv Olin Novák, generální ředitel platformy Rohlik.cz.
„Někde vám sice přivezou nákup za půl hodiny, ale je to z menšího spektra produktů. My věříme, že budeme schopni zajistit doručení nákupu do šedesáti minut i v případě, že si zákazník vybírá právě ze všech sedmnácti tisíc položek, které máme,“ dodává šéf Rohlíku.
Bolt
- 2013 založen v Estonsku.
- 2018 se stal „jednorožcem“ (tzn. dosáhl tržního ohodnocení přesahující 1 miliardu dolarů).
- 2021: 75 milionů uživatelů v 45 zemích Evropy a Afriky.
- Provozuje taxislužbu, sdílené koloběžky, službu Bolt Food.
Je nám jasné, že se vydáváme do naprosto konkurenčního boje.
„Je nám jasné, že se vydáváme do naprosto konkurenčního boje, ale naše divize Food už nějakou dobu funguje, doufáme, že v boji o zákazníka uspějeme,“ uvádí šéfka Boltu s tím, že v této oblasti mají ambici být jedničkou na trhu.
Zatímco firmy, které něco vyrábí, naráží v růstu na nedostatek materiálu i roztočenou inflaci, přepravní firma si stěžuje na nedostatek řidičů. Přestože si vydělají kolem pěti set korun za hodinu a společnost zvýšila v první polovině roku jejich výdělky meziročně o 57 procent.
Svézt se na vlně zájmu o sdílení aut
Do roka a půl, maximálně dvou, by navíc chtěli uspět i se službou Drive na poli carsharingu. Tedy sdílení aut. Vidí prý u konkurence, že stále roste a navyšuje flotily vozů. Zaměřit se chce na jízdy nejen po Praze a velkých městech, ale i na dálkové trasy. I tady se pouštějí na pole tvrdě konkurenční.
U jedničky na trhu, Car4way, využívají vícedenní zápůjčky v pracovní dny hlavně firemní zákazníci, zatímco víkendové cesty mimo Prahu jsou doménou mladších lidí, kteří ještě nemají vlastní automobil.
Car4Way
- Je největší carsharingovou firmou v Česku.
- Na trhu působí od roku 2014.
- Provozuje přes 1000 aut v Praze a 100 v Brně.
- Patří do Louda Holdingu, který zahrnuje mimo jiné firmu Louda Auto, největšího dealera vozů značky Škoda a Hyundai.
„Zájem o delší cesty vzrostl i poté, co jsme se sdílenými vozy umožnili zahraniční cesty po celé Evropské unii,“ dodal ředitel firmy patřící do Louda Holdings Michal Pecina a připomněl, že počet takových jízd se meziročně zvýšil o 130 procent. Češi si vozy půjčovali i pro cesty na dovolenou k moři.
Nejúspěšnější letní sezonu ve své historii oznámila i platforma pro sdílení aut HoppyGo. Obrat společnosti stoupl o 51 procent. Počet dní, ve kterých lidé jezdili sdílenými vozy, zesílil meziročně o třetinu, a lidé si je nyní půjčují i na výrazně delší výlety.
HoppyGo
- Platforma pro sdílení aut spadající mezi inovační projekty mobility Škoda Auto DigiLab.
- P2P – peer to peer – platforma na sdílení aut, která spojuje ty, již si chtějí auto občasně půjčit s majiteli, kteří svá auta nepoužívají každý den.
- Rok 2020: 81% růst oproti 2019.
- Více než 130 tisíc registrovaných uživatelů.
„Na jedné straně tak jsou lidé, kteří si půjčují auto, jen když ho opravdu potřebují, a na straně druhé majitelé vozů, kteří poskytují volnou kapacitu již vyrobených aut. A získají tak zajímavý přivýdělek, který se v létě vyšplhal přes 10 milionů korun, což je o 43 procent více než loni,“ hodnotí sezonu Robin Švaříček, generální ředitel platformy pro sdílení aut HoppyGo.
Neříkám, že se budeme vymykat, ale prostě to chceme dělat také.
„Neříkám, že se budeme vymykat, ale prostě to chceme dělat také,“ vysvětluje, proč se do toho Bolt pouští, jeho šéfka pro Česko Soňa Stloukalová.
Zatím pilotně funguje služba pro sdílení aut v domovském Estonsku a vyzkouší se na polském a rumunském trhu. Teprve pak má přijít konkurence ostatním v podobě Boltu na Slovensko a do Česka.