Hlavní obsah

Jedna trasa, tři různí dopravci. S novým jízdním řádem vstoupí na železnici i chaos

Na železnici s novým jízdním řádem přibudou další dopravci.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Alžběta Kvitová, Seznam Zprávy

S 15. prosincem přibude na železničních linkách dopravců. Přinese to zlevnění i složitější odbavení cestujících.

Článek

Přijít na pokladnu v malé vlakové stanici a koupit si lístek na vlak třeba přes půl republiky? Na to mohou cestující na železnici od patnáctého prosince zapomenout. Nový jízdní řád zavádí řadu novinek. Ta zásadní – na delší trase klidně narazíte na tři nebo čtyři různé dopravce. A taky více jednotlivých jízdenek. „Aby si zákazník koupil správnou a nejlevnější možnost, měl by vědět, s jakým dopravcem jede,“ sdělil mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Po celé republice také zmizí ze stanic stovky pokladen. Provoz se totiž Správě železniční a dopravní cesty, respektive Českým drahám, často nevyplatí. Konkrétní číslo stále není zřejmé. Třeba na jižní Moravě půjde o desítky míst. „Jakmile budeme znát přesný seznam, tak jej zveřejníme,“ řekl ředitel společnosti Kordis Jiří Horský.

Organizace má na starost integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. V úterý tam s představiteli kraje představili novinky v jízdním řádu.

Právě na jižní Moravě si cestující v osobních a spěšných vlacích uvnitř regionu nově koupí jen krajskou jízdenku. A pokud v menší stanici nenajdou otevřenou pokladnu, budou při nástupu do vlaku hledat vagon se zeleným pruhem. „Toto bude platit na linkách S2 (Brno – Březová nad Svitavou) a S3 (Tišnov – Brno – Břeclav). Cestující můžou nastoupit do jakéhokoli vagonu, ale musejí směřovat do vagonu, kde lístek koupí. Jinak zaplatí víc,“ uvedl náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Železnice bude navíc zase o něco „barevnější“. Na nové linky vyrazí Leo Express, Arriva či RegioJet. Přinese to mnohdy zlevnění, ale také složitější odbavení. „Doporučujeme nákup přes internet, kdy jsou u nás lístky levnější,“ řekl například Ondrůj z RegioJetu. Platí to i u jiných dopravců.

Jak se změny promítnou na konkrétní trase?

Pokud chce nyní člověk cestovat na dráze mezi Tišnovem a Karvinou, má dvě základní možnosti. Na pokladně v Tišnově si koupí jediný lístek Českých drah. Se dvěma přestupy v Brně a Bohumíně zaplatí 242 korun. Do cíle dorazí za tři a půl hodiny. Jedinou jízdenku taky pohodlně koupí přes aplikaci Českých drah Můj vlak.

S novým jízdním řádem sice ušetří, ale musí víc plánovat. Z Tišnova do Vyškova může cestovat na novou krajskou jízdenku i s přestupem v Brně na vlak RegioJetu. Společnost Radima Jančury bude nově provozovat 34 rychlíků za den mezi Brnem a Bohumínem, České dráhy už tuto trať neobslouží. „Dopravci nám vyšli vstříc a i tento rychlík se nám podařilo zaintegrovat do krajského systému,“ popsal Hanák.

Krajský lístek mezi Tišnovem a Vyškovem na 9 zón vyjde na 71 korun, v mobilní aplikaci Jihomoravského kraje Poseidon ještě o pár korun levněji.

Jízdenku Regiojetu mezi Vyškovem a Bohumínem je třeba koupit předem na internetu u dopravce za 120 korun, nebo na pokladnách, nejsou však ve všech stanicích. V Bohumíně si cestující u Českých drah pořídí jízdenku do Karviné za 32 korun.

Celkový účet? 223 korun, doba jízdy se prodlouží na 3 hodiny 45 minut.

Když reportér v Tišnově požádal o radu na dané trase, pokladní jej nasměrovala na vlaky Českých drah. To by však v novém řádu znamenalo cestu oklikou přes Břeclav a dobu jízdy okolo pěti hodin. O možnosti trasy s jinými dopravci se reportér nedozvěděl. „Pokladní ještě proškolíme tak, aby nabízely všechny možnosti,“ slíbili zástupci kraje.

Potíže s nákupy více jízdenek má vyřešit jednotný státní tarif. Odložený projekt začne fungovat v prosinci příštího roku. Bez něj nyní dopravci neprodávají jízdenky konkurence. „Cestující nebude řešit, zda jede modrým, zeleným nebo žlutým vlakem a roli nebude hrát ani to, že cestující nestihne návazný spoj. Bude moci cestovat dalším vlakem libovolného dopravce ve stejném směru jízdy. Na jedinou jízdenku. Odpadne tak spousta problémů zejména v případě opakovaných cest na traťovou jízdenku na tratích, které jsou obsluhované více dopravci a v případě mimořádností při přepravě,“ uvedl mluvčí společnosti Arriva Martin Farář.

Mluvčí RegioJetu však upozornil, že i v budoucnu se cenově vyplatí trasu „kouskovat“ a nakupovat lístky u jednotlivých dopravců. „Budou se předhánět v různých slevových tarifech,“ naznačil Ondrůj.

Jednotný tarif jízdenek na železnici umožní novela zákona o drahách. Podrobnější informace o univerzální jízdence Ministerstvo dopravy představilo na stránkách www.oneticket.cz. Provozování jednotného tarifu má vyjít stát na 254 milionů korun za pět let. „Cestování se tím výrazně zjednoduší. Univerzální jízdenka bude platná v každém vlaku bez ohledu na dopravce,“ řekl už dřív ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Doporučované