Hlavní obsah

Jedna spolupráce na Instagramu? Influenceři od firem dostávají i statisíce korun

Rozhovor se zakladatelem platformy Lafluence, která slouží pro spolupráce mezi blogery a firmami, Peterem Vargou.Video: Kamila Bejlková, Seznam Zprávy

Kombinace reklamy v televizi, rádiu a na billboardech s influencer marketingem je v současnoti pro firmy a jejich PR oddělení důležitým prvkem propagace. Co je to influencer marketing a v čem je pro společnosti výhodný?

Článek

Roli tradiční reklamy v televizi, rádiu a na billboardech přebírají influenceři. Slovo pochází z anglického výrazu „to influence“, tedy „mít vliv“, „ovlivňovat“. Moderně se tak označují všichni ti, kteří mají nějaký vliv na širší publikum lidí, a to především prostřednictvím sociálních sítí. Zpravidla se jedná o lidi, kteří mají větší počet odběratelů na YouTube, tedy o youtubery nebo lidi, kteří publikují fotografie na Instagramu s tím, že je sledují tisícovky i statisíce lidí, tedy takzvaní instagrameři.

Jsou proto ideální „výlohou“ pro řadu firem a společností, které potřebují zpropagovat svůj produkt nebo službu. Platforma Lafluence Petera Vargy slouží jako prostředník mezi těmito dvěma stranami. Funguje jako tržiště, kde si zaregistrované influencery samotné firmy vyhledávají a následně jim nabízejí spolupráce. „Vznikli jsme asi před dvěma lety a za tu dobu se zaregistrovalo asi 1300 influencerů a asi 700 kampaní bylo spuštěných,“ říká Peter Varga s tím, že pro region Česka a Slovenska jde o vysoká čísla.

Pro společnosti je ideální volbou jednotlivé typy reklamních kanálů kombinovat. Na sociálních sítích totiž zaujmou jiné cílové skupiny než v reklamních blocích jednotlivých televizních nebo rozhlasových kanálů.

Počet sledujících jako komodita

Firmy při výběru influencerů hledí na jejich sílu vlivu. Ta se měří především počtem fanoušků, kteří své oblíbence na sociálních sítích sledují. Jde tak o počet potenciálních příjemců, kteří by reklamní sdělení mohli zahlédnout. Počet fanoušků však není jediným kritériem pro správnou volbu. Rozhoduje také zaměření daného influencera, tedy to, čemu se na svých sítích věnuje – ať už kosmetice, sportu nebo třeba počítačovým hrám. Podle toho pak společnosti volí ideální tvář pro propagaci svého produktu. Je totiž velká šance, že vybraného influencera sledují lidé s podobnými zájmy, a reklama by tak měla být zacílená na ideální skupinu pubilka.

Spolupráce mezi značkami a influencery zpočátku začínaly hlavně ve formě barteru, tedy výměně zboží za jeho propagaci. Influencer tak od společnosti dostal daný produkt výměnou za to, že o něm poreferuje na svém profilu.

Dnes už se v tomto odvětví točí velké peníze, influenceři za propagaci produktů žádají i statisícové částky. „Za každých deset tisíc fanoušků pro jednorázovou instagramovou spolupráci si infuenceři žádají pět set až pět tisíc korun. To znamená, že pro někoho, kdo má vyšší statisíce fanoušků, to může znamenat nechat si za spolupráci zaplatit klidně v řádu statisíců,“ popisuje finanční stránku spoluprací Varga.

Jak si podmínky nastavují náctiletí influenceři? A jaké firmy je oslovují? Celý rozhovor s Peterem Vargou najdete v úvodním videu.

Související témata:

Doporučované