Článek
Typicky jde o srážku s odstaveným nebo poškozeným vozidlem. Může jít ale také o hromadné nehody. Příčinou jsou v každém případě zbytečné chyby řidičů.
„Buď se nevěnují řízení, nebo neznají správný postup při řešení problémových situací u vlastního vozu. Časté jsou například nehody, které způsobí řidiči sledující nehodu v protijedoucím pruhu,“ uvedla pro Seznam.cz Veronika Exnerová, mluvčí České kanceláře pojistitelů.
Každý rok se na českých silnicích stane více než tisíc sekundárních nehod. Ročně při sekundárních nehodách zemře v průměru 23 lidí a dalších 80 je těžce zraněno.
Za posledních sedm let došlo k více než sedmi tisícům nehod. Tragická bilance hovoří jasně: 4 300 z nich se obešly bez zranění, zato 2 350 jich skončilo lehkým zraněním pasažérů, 560 pak s těžkým zraněním. Za sedm let došlo ke 170 úmrtím.
Celková odhadovaná výše škody sekundárních nehod přesahuje 365 milionů korun, přičemž na 52 milionů je vyčíslená škoda za rok.
Ministerstvo dopravy kvůli alarmujícím číslům podporuje novou kampaň s názvem „Vědět znamená přežít", kterou spouští Česka kancelář pojistitelů. Chce totiž zvýšit povědomí řidičů o tom, co dělat na místě havárie.
Co dělat při nehodě?
Nejprve by si řidič i spolujezdci měli obléct reflexní vestu a opustit vozidlo. Dále je potřeba umístit výstražný trojúhelník na dálnici nejméně do vzdálenosti 100 metrů, na jiných silnicích alespoň do 50 metrů od vozidla. Poté musí pasažéři neprodleně opustit vozovku, ideálně do vzdálenosti alespoň 5 metrů od silnice, a zavolat na Linku pomoci řidičům na číslo 1224 kvůli propojení s asistenční službou pojišťovny. V případě zranění mají řidiči zavolat linku 112.
Riziko sekundární nehody je relativně nejvyšší na dálnicích – 4,4 % z dálničních nehod šetřených PČR představují sekundární nehody vzniklé do 2 hodin v okruhu do 2 kilometrů od původní nehody.
V zimních měsících vlivem hromadných nehod dosahují sekundární nehody na dálnicích až 12 % ze všech nehod na tomto typu pozemní komunikace.
„Na silnicích I. třídy představují sekundární nehody 2,3 % všech vzniklých nehod. Vedle nehod, které šetří Policie České republiky, odpovídají definici sekundárních nehod také případy ze strany PČR nešetřené, nicméně vyplácené ze strany pojišťoven, tj. skutečný počet všech sekundárních nehod může dosáhnout až trojnásobku případů šetřených Policí ČR,“ vysvětlila Exnerová.