Článek
Na mimořádné tiskové konferenci si zástupci vedení města a Ředitelství silnic a dálnic sedli před novináře a těžko rozdýchávali tristní fakt. Potvrdili špatnou zprávu pro brněnské řidiče: Práce na nejdůležitější dopravní stavbě v Brně se znovu odkládají. Jediný stěžovatel ze spolku Voda z Tetčič na poslední chvíli napadl stavební povolení. Stavba brněnského velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici se zpozdí minimálně o několik měsíců.
Náměstek primátora pro dopravu Richard Mrázek v procesní námitce nevidí smysl. Podle něj je napadení jen účelové. „Obyvatelé města jsou v této chvíli rukojmími pána z Vody z Tetčic. Sdružení má totiž jediného člena. Námitky neřeší stavbu jako takovou, nepřichází s faktickými podněty k jejímu zlepšení,” uvedl Mrázek.
Zástupce sdružení Josef Dvořák ve třináctistránkové námitce napadl úřední postup pro vydání povolení i dva posudky vlivu na životní prostředí. Podle něj stavební povolení úřady vydaly v rozporu se zákonem. Redaktoři Josefa Dvořáka opakovaně kontaktovali, snažili se jej zastihnout přímo v Tetčicích na Brněnsku, ale bavit se s nimi nechtěl. „Vše potřebné už napsal v textu,” řekla další obyvatelka domu, kde pan Dvořák bydlí. V Hybešově ulici sdružení sídlí.
Ze čtyř stavebních povolení jsou tři schválená a platná. Stavba by teoreticky mohla začít v plánovaném termínu i bez krajského stavebního povolení, to však správce silnice jako hlavní investor riskovat nechce. „Nemáme povolení na hlavní trasu. Bez toho s pracemi nezačneme,” sdělil šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.
Náměstek Mrázek hodlá veřejně diskutovat i s poslanci, jak řešit a případně změnit možnosti zdržování staveb. „Chci se zeptat, zda je někdo oprávněný vnášet námitky na poslední chvíli, když v průběhu stavebního řízení neprojevil žádný zájem, i když k tomu byl vyzván. Tito stěžovatelé by měli nést právní odpovědnost za své kroky, v případě, že jejich námitky nebyly opodstatněné,” dodal náměstek pro dopravu.
Podle Fialy má Ředitelství silnic a dálnic zprůměrované, kolik veřejné rozpočty stojí zdržování dopravních staveb. „Cena první etapy Žabovřeské je kolem 420 milionů korun. Pokud se jedná o roční ztrátu kvůli veřejně prospěšné stavbě, mluvíme o osmi až devíti procentech z celkové ceny,” řekl Fiala. Ztráta tak v tomto případě činí kolem čtyřiceti milionů korun ročně.
Žabovřeskou ulici znají řidiči v Brně jako pověstný dopravní špunt. Tříproudová silnice se za Královopolskými tunely zužuje do jediného pruhu v každém směru. Auta ve špičkách čekají desítky minut. Nový úsek do Pisárek měl být hotový v roce 2023. „Když bude stačit vypořádat to, co je v napadení, zpozdíme se o měsíce. Pokud by spolek použil další řádné a mimořádné prostředky a odvolání, bude to ještě déle,“ dodal Fiala.