Článek
Z rychlých lodí M46 jde opravdu respekt. A každému vřele doporučujeme, aby se těmhle bestiím nikdy nepokoušel ujet.
Jako scénáře z akčního filmu
Chorvatský deník Jutarnji list před časem popsal dvě varianty hypotetického zásahu moderního člunu. První situace: Záchranná služba na čísle 112 přijala nouzové volání na záchranu potápěče poblíž ostrova Vis. Během několika minut vyplují z přístavu Vis záchranáři na lodi M46 vybavené veškerým lékařským vybavením a barokomorou. Dorazí na místo nehody, vytáhnou potápěče a vyrazí do Splitu. Na palubě zahájí resuscitaci a lékařskou péči. Ve Splitu jsou do 45 minut od oznámení.
Druhá situace: Policejní kamery na ostrově Mljet zaznamenávají člun pohybující se vysokou rychlostí na trase, která není předepsána. Policisté usuzují, že jde s největší pravděpodobností o pašeráky, v horším případě o teroristickou skupinu. Loď s deseti členy protiteroristické jednotky na palubě okamžitě vyráží rychlostí 50 uzlů k narušitelům a během několika minut je zachytí. Odolává nepoškozena střelbě z automatických zbraní a během několik minut útočníky zneškodňuje.
Námořní bestie Olimp M46
Loď zkonstruovali inženýři chorvatského Lodního institutu a postavili v loděnici Olimp v Pule.
Trup je vyroben z nejtvrdšího kevlaru (s využitím technologií 3D Vacuum S Max Infusion), je neprůstřelný, po vodě letí rychlostí až 50 uzlů (v přepočtu téměř 100 km/hod).
Pohon 14,25 metru dlouhých plavidel zajišťují dva vznětové motory Caterpillar C 7.1 Marina o celkovém výkonu 1020 koní a dva vodní tryskové pohony Castoldi Turbo.
Jeden kus stojí v přepočtu 18,6 milionu korun.
Efektivnější než vrtulníky
Rychlé lodě M46 jsou zapojeny do systému integrované správy hranic a využívány i k monitorování mořského rybolovu, pátrání a záchranným operacím na moři. Plavbu z Puly do Splitu zvládnou za 2 hodiny 20 minut.
Pro lékařské účely v nouzi jsou v některých případech rychlejší a efektivnější než helikoptéry. Pacienty z ostrova Vis do Splitu transportují za pouhých 45 minut, z ostrova Ugljan do Zadaru za sedm minut. Akční rádius mají 250 námořních mil při 80% výkonu motorů. Ubytovací prostor poskytuje vícedenní pobyt na moři pro čtyři členy posádky, přičemž celková kapacita je dvanáct osob.
Člověka zachytí na míli
„Bestie“ jsou vybaveny nejmodernějšími navigačními a radarovými systémy Simrad. Ty mají multifunkční obrazovky s elektronickými mapami, radar s otevřeným prostorem o výkonu 10kw, multifunkční obrazovky pro ovládání navigačních dat a externí anténu a monitor pro zobrazení dat. Samozřejmostí je globální navigační satelitní systém, autopilot, systém AIS a dvě sondy pro zobrazení hloubky a podmořské konfigurace.
Plavidla dostala i termovizní systém FLIR pro záznam ve dne i v noci, což je zvláště důležité pro pátrací a záchranné úkoly na moři. Má možnost zjistit a sledovat plavidla na vzdálenost tři námořní míle a detekovat člověka na moři na vzdálenost jedné míle. FLIR navíc zvyšuje schopnost a bezpečnost navigace v noci nebo při špatných povětrnostních podmínkách.