Hlavní obsah

Je tohle druhá vlna covidu? Odpověď najdete v obchodech a je jednoznačná

Foto: Iva Špačková, Seznam Zprávy

Poptávka po rouškách enormně vzrostla minulý týden po prohlášeních ministra Vojtěcha.

Byznys s rouškami naskakuje do druhého kola. Z bavlněných letí nejvíc černé, není na nich vidět špína, říká distributor.

Článek

Rouškový byznys se znovu rozjíždí.

Ačkoliv není kvůli neustálým změnám v prohlášeních vládních autorit přesně jasné, kde všude se budou muset roušky od září nosit, lidé se jimi začínají předzásobovat. Firmy se snaží této situace využít a vytěžit z růstu poptávky co nejvíc. Ceny roušek se přitom velmi liší, a to i těch nejzákladnějších, jednorázových, které firmy nabízejí za necelou desetikorunu, ale i několikanásobek této částky. Vyplatí se proto trochu hledat.

„Před týdnem v pondělí to zase začalo, lidé všechno totálně vykoupili a musela jsem rychle volat dodavateli, aby mi přivezl nové. Přijďte večer, objednala jsem další stovky,“ poradila prodavačka smíchovského krámku s oblečením Lady Elite, který nabízí bavlněné roušky za 60 korun, jednobarevné i s potiskem. Také v dalším nedalekém obchodě, který nabízel bavlněné ústenky za 40 Kč, byly už vyprodané.

V pracovních oděvech v Praze 6 nabízeli sice pestrou škálu rozličných pokrývek úst, ale kromě jednorázových za 20 Kč (pouze v balení po 5 kusech) se jejich ceny pohybovaly od obyčejných bavlněných bez jakéhokoliv potisku za 99 Kč až po ústenky se stříbrnými vlákny za 299 Kč.

Že se spouští druhá vlna rouškového byznysu, potvrzuje i distributor Robin, který rozváží bavlněné ústenky od začátku koronavirové krize na několik menších prodejních míst v Praze včetně stánků v metru. Největší prodejní boom zažil v dubnu, od července do poloviny srpna byl o pokrývky úst nejmenší zájem a nyní je začíná opět rozvážet častěji ve větším množství. Nejoblíbenější jsou podle něj dvouvrstvé černé, na kterých není vidět špína, a pak černé roušky s potiskem.

Prodejci se přebíjejí slevami

Růst zájmu o roušky a další hygienické zboží zaznamenává i jeden z největších českých e-shopů Mall.cz. „Po útlumu z přelomu června a července opět vidíme zvýšený zájem zákazníků především o dezinfekce a antibakteriální gely, kde je meziroční nárůst více než 1 200 procent. Lidé také v posledních dvou týdnech opět více vyhledávají roušky. Na našem webu patří mezi TOP 3 nejvyhledávanější výrazy, což souvisí s novými ohnisky nákazy a přípravou lidí na podzim a nová opatření. Po zveřejnění nových vládních opatření prodeje opět vyskočily skokově,“ popisuje vývoj na online tržišti mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Společnost prodala od začátku pandemie již statisíce kusů roušek a připravuje se na další podzimní prodeje, a proto začala naskladňovat žádané zboží ve větším množství. Zákazníci si podle Hobíkové nejčastěji objednávají chirurgické roušky po 50 až 100 kusech, ale často berou i několik balení najednou. V současné chvíli stojí jedna jednorázová rouška na nákupním portálu firmy necelých 8 Kč (v balení po 50 či 100 kusech), což je téměř o polovinu méně než na začátku pandemie.

Anketa

Jak jste pracovali za nouzového stavu?
Vůbec (měl jsem volno, propustili mne, byl jsem na ošetřovném...)
14 %
Z domova (home office)
24 %
Částečně z domova, částečně na pracovišti
20,1 %
Normálně na pracovišti celou dobu
41,9 %
Celkem hlasovalo 31686 čtenářů.

Rostoucí atraktivity roušek se snaží využít i lékárny. Ty je však nabízejí za vyšší cenu. Například Dr. Max rozeslal minulý týden svým klientům čerstvou brožurku s akční nabídkou svých výrobků a protivirovým výrobkům věnoval celou stránku. Kdo si až do konce září koupí jednorázovou roušku, získá ji za necelých 16 Kč (jen v balení po 10 kusech), respirátor FFP2 Premium ho vyjde na 105 Kč (v balení po 5 kusech) a rouška Safety Nano Protect na necelých 110 Kč (v balení po 5 kusech). Ale pozor, akční nabídka zdůrazňující zhruba patnáctiprocentní slevu, která má přimět váhavce k rychlé koupi, platí podle letáku jen do konce září, takže pak lze očekávat, že i tyto ceny vzrostou.

Rouška jako marketingový nástroj

Roušky se začínají objevovat i v nabídce firem, kde by je zákazník vůbec neočekával, ale hodí se jim jako dobré marketingové lákadlo. To je i případ obuvnické firmy Rick Spring, která vyrábí gumičkové boty a při spuštění prvních protikoronavirových opatření rozdávala roušku ke každému nákupu na e-shopu zdarma.

„Přišlo mi to jako slušné řešení v rámci situace, takové win win pro obě strany. Jak to vnímali zákazníci, to nevím, ale snad pozitivně. E-shop nám letos narostl cca o 100 procent od dubna do července a výhled na podzim vypadá ještě lépe, ačkoliv podzim u nás býval tradičně slabý,“ popisuje zakladatel a majitel firmy Pavel Podzemský. „Pokud bude třeba, začneme je znovu dávat na e-shopu zdarma k nákupu automaticky, asi začneme v září,“ dodává.

Doporučované