Článek
Středočeskými Olbramovicemi denně projede na 30 tisíc aut a patří tak k nejzatíženějším obcím v republice. Stojí totiž na jednom z hlavních tahů do Rakouska. Na obchvat čekají místní už desítky let.
„O tom už se mluví přes 30 let a dalších 30 let to nebude,“ řekl v obci reportérům Seznamu jeden z obyvatel. „Myslel jsem si, že se toho obchvatu dožiju, ale zřejmě už asi ne,“ sdělil další muž z Olbramovic, který je kvůli novým průtahům otrávený.
Původně se přitom se stavbou mělo začít už letos. Kvůli posuzování námitek bylo zahájení výstavby přeloženo na příští rok. A aktuálně přišla zpráva, že Ministerstvo dopravy zrušilo na základě námitek stavební povolení.
Kdy se tak začne stavět, je nejasné.
Ministerstvo povolení zrušilo kvůli pochybením středočeského krajského úřadu. Ten se nyní dušuje, že do tří nebo čtyř měsíců vydá rozhodnutí nové a stavba se už zdržovat nebude.
Lidi v obci ale kromě průtahů trápí i to, že se cítí podvedeni. Když stát před časem vykupoval pozemky pro stavbu obchvatu, platil místním 60 korun za metr. Jenže pak vláda, ve které seděl Andrej Babiš, zvýšila výkupní ceny. A tak nakonec jeho společnost IMOBA – nyní zaparkovaná ve svěřenském fondu, parcely prodala za osmkrát více než lidé z Olbramovic.
„Mohli jsme na tom vydělat, ale nevydělali jsme,“ zoufal si muž, jehož rodina údajně prodala rozsáhlý pozemek v dobré víře. „Babiš je zkorumpovaný,“ dodal. Lidí, kteří skloňují slovo podvod, je v obci více. Většina z nich se ale zdráhala o detailech prodeje mluvit.
Firma IMOBA, která vlastní proslulou farmu Čapí hnízdo hned vedle Olbramovic, stojí za jednou ze zhruba 60 stížností, které na stavební povolení pro obchvat směřovaly. Měl by totiž vést nedaleko hotelového a kongresového komplexu, v němž se dnešní premiér podruhé ženil. A dle námitky by hluk ze silnice mohl rušit hotelové hosty. Podle olbramovického starosty Ivana Nováka (BEZPP) zrovna tento fakt lidé v obci příliš nevnímají. Mnohem více podle něj rezonuje téma bezpečnosti v obci a finančního ohodnocení za pozemky.
Obchvat byl plánovaný mimochodem už na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Tenkrát ale ztroskotal na nedostatku peněz. Už tehdy obyvatelům frekventovaná silnice komplikovala život.
Minimálně v přecházení z jednoho konce obce na druhý. Počet smrtelných autonehod je podle nich tragický. „Zrovna minulý čtvrtek tady byl další smrťák,“ připomněla další neštěstí náhodná kolemjdoucí.