Článek
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto ruší kvůli nedostatku dílů další směny. Dodávky komponentů aut se podle odborů ještě zhoršily, podle nich jde o nejtěžší chvíle od spojení Škody s koncernem Volkswagen. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.
Od začátku roku již musela Škoda kvůli nedostatku čipů zrušit řadu směn, především těch přesčasových.
Směny se ruší v Mladé Boleslavi i v Kvasinách na Rychnovsku. Zaměstnanci tak zůstávají doma, jako náhradu dostávají svůj plný denní výdělek, tedy 85 procent průměrné mzdy, do které se počítají například i mimořádné bonusy.
Podle odborů propouštění zaměstnanců nehrozí. „Máme vše pod kontrolou, máme dobře nastavené dohody, stále platí, že propouštět se nebude. To, že upravujeme personál prostřednictvím přirozené fluktuace a přibrzděním náborů, tady existovalo vždy,“ řekl týdeníku odborářský předák Jaroslav Povšík.
Současná situace se ale může projevit na celkové mzdě zaměstnanců. Pracovníkům chybí například příjmy z přesčasových směn, které jsou dobře honorované. Oproti tomu firma zavedla dobrovolné přesčasy, kde zaměstnanci dokončují kompletaci aut pro zákazníky. „A tam si lze opravdu vydělat velmi dobré peníze v součtu se svým příjmem,“ dodal Povšík.
„Bohužel teď nevidíme, jak bude situace vypadat příští týden. Je to prostě nejtěžší chvíle v historii joint venture Škoda Auto a Volkswagen, a to v době, kdy slavíme 30 let vzájemného spojení,“ řekl Povšík.
Škoda – stejně jako další světové automobilky – má především nedostatek čipů, které jsou potřeba do palubní elektroniky. Poptávka po čipech převyšuje jejich nabídku, výrobu čipů navíc zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci.
Nedostatek cítí i Toyota
Česká pobočka Toyoty už kvůli tomu musela výrobu na 14 dní přerušit. „V tuto chvíli máme čipů dostatek. Neustále se to ale mění, každý den to kontrolujeme. Můžu říct, že na další dva týdny máme čipů dostatek, ale co bude potom, nedokážu odhadnout,“ uvedl v rozhovoru pro SZ Byznys šéf Toyota Motor Manufacturing Robert Kiml.
Podle něj nelze zcela vyloučit ani další zastavení výroby, zatímco dřív firma plánovala po měsících, dnes zjišťuje zásoby dílů každý den.
Kromě čipů však Kiml varoval i před nedostatkem dalších materiálů. „V tuto chvíli se dostáváme i do stadia, kde cítíme, že se situace horší i v jiných materiálech. V oceli, železu, plastových dílech a tak dále.“
S tím, jak se čipů, dílů i surovin nedostává, roste i tlak na cenu. „Cena dílů a materiálu teď radikálně stoupá. Uvedu pár příkladů – ocel stoupla ze 600 na 900 eur za tunu. Rhodium z 317 na 690 eur za gram. Pak máte nárůst v rámci elektřiny, která šla z 50 eur na 70 eur za megawatthodinu, plus teď vidíte, že i nafta šla z 25 na 30 korun. To všechno se projevuje v ceně,“ popsal Kiml.
„U nás to není tak, že se to projeví hned druhý den, u nás se to projeví s určitým zpožděním,“ odpověděl na otázku, kdy se tyto tlaky projeví i v koncové ceně vozu.
Zdražování surovin potvrdil v aktuální zprávě i Český statistický úřad, podle kterého ceny dovážených i vyvážených surovin a minerálních paliv v dubnu vzrostly meziročně o desítky procent. Podle Svazu průmyslu a dopravy zaznamenalo za poslední půlrok zdražování vstupů 91 procent firem a nejsilněji pociťují růst u cen oceli, mědi, hliníku, plastů, elektronických čipů, ale také u energií, sběrového papíru či stavebních materiálů. Skoro polovina firem v průzkumu svazu uvedla, že už kvůli rostoucím cenám vstupů musela zdražit své produkty.