Článek
V mladoboleslavské továrně Škody Auto i v sesterské výrobě v Kvasinách docházejí díly. Dodávky komponentů aut se podle odborářů ještě zhoršily a mluví o nejtěžších chvílích od spojení Škody s koncernem Volkswagen.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu potvrzuje, že situace v průmyslu je napjatá kvůli rostoucím cenám komodit, nedostatku dílů i akutně chybějícím čipům.
„Výrobci musejí přeskupovat výrobu, krátit směny, v některých případech již byla zastavena i celá výroba, přičemž další vynucené odstávky nelze v tuto chvíli vyloučit. Bohužel je zřejmé, že k narovnání situace dojde nejdříve až v příštím roce. Apelujeme proto na českou vládu, aby byla v případě potřeby připravena na možnou reaktivaci programu Antivirus B, který, tak jako v minulém roce, bude klíčovým nástrojem k zachování pracovních míst,“ řekl Zdeněk Petzl pro SZ Byznys.
Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy, jde ale o problém, který se už týká mnoha podniků. A to nejen v tuzemsku, v Evropě, ale jde o globální krizi. Nedostatek komponentů všeho druhu vidí jako jednu z překážek rychlého restartu ekonomiky.
„Ta situace je o to nepříjemnější, že jsou to často firmy, které zápasily s odstávkami výroby v loňském roce a doufaly, že ztráty dokáží v letošním roce vykompenzovat. Je možné, že další firmy budou přistupovat k podobným opatřením, a to řešení je samozřejmě jedno jediné: navýšit kapacitu těch nedostatkových dílů,“ řekl Radek Špicar v rozhovoru pro SZ Byznys.