Článek
Andrej Babiš (ANO) nově chce po ministrech, aby na jednání vlády předkládali veškeré zakázky na dodávky informačních technologií. Důvodem jsou podle něj „pochybnosti v mediálním prostoru“ o hospodárnosti zakázky na dodávku systému pro prodej elektronických dálničních známek.
„Chci prodiskutovat, jaké IT zakázky od jaké hodnoty bude schvalovat vláda. Nicméně ministr dopravy mě ujistil, že vše proběhlo v pořádku, i když to úřad nekomunikoval uspokojivě,“ řekl dnes na tiskové konferenci v Brně po jednání s vedením Ředitelství silnic a dálnic.
Stát má vybranému dodavateli Asseco Central Europe zaplatit za dodávku systému a jeho čtyřletou správu 401 milionů korun.
Právě zakázku Státního fondu dopravní infrastruktury v Brně podrobně rozebírali zástupci vlády, SFDI i Ředitelství silnic a dálnic. „IT zakázky mají v Česku tradici a ne pozitivní, takže to chci ohlídat,“ doplnil premiér.
Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka v zakázce nejde jen o elektronický obchod, který bude dálniční známky prodávat. „Zahrnuje prezentační portál, call centrum, evidenci kontroly, což bude mozek celého systému,“ vysvětlil Kremlík.
Ve výběru firmy žádný problém nevidí. „Na základě požadavků Bezpečnostní informační služby jsme postupovali na základě zákona o zadávání veřejných zakázek. Proto jsme oslovili pět společností, které mají dostatečné bezpečnostní prověrky. Z pěti firem jen dvě podaly cenovou nabídku. Cenu jsme si nechali ověřit znaleckým posudkem,“ upřesnil Kremlík.
Podle něj bude roční úspora oproti stávajícímu stavu 120 milionů korun. „Takže státu ušetříme,“ doplnil.
Internetový obchod a mobilní aplikaci, ve kterém si motoristé budou moci koupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe. Ta za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz dostane zhruba 401 milionů korun bez DPH. Systém elektronických vinět začne fungovat od příštího roku, nahradí dosavadní papírové kupony. Podle experta není rok na přípravu systému příliš dlouhá doba.
Vybraná společnost bude zodpovědná za vybudování systému, který bude zahrnovat právě e-shop a aplikaci, a následně i za její provoz do konce roku 2024. Vedle toho zajistí také provoz call centra, které bude k dispozici zákazníkům při problémech s nákupem.
Stát rozdělil systém elektronických dálničních známek do několika částí. Vybudování a provoz internetového obchodu a aplikace je jednou z prvních částí, která zná provozovatele. Stát ho vybral bez veřejné soutěže.
V současnosti je těsně před uzavřením další zakázka na zajištění provozu prodejních míst elektronických vinět. Tu už SFDI uspořádalo v rámci soutěže. SFDI v ní vybralo zatím nespecifikovaného dodavatele, nyní běží lhůta pro neúspěšné zájemce pro podání námitek proti podmínkám soutěže. V případě, že nikdo námitky nepodá, uzavře fond s vítězem smlouvu. SFDI vybere vítěznou společnost podle nejvýhodnější ceny.