Článek
Obyčejně stojí závodní auto na solární pohon stovky tisíc eur. To se ale vztahuje třeba k populárnímu World Solar Challenge v Austrálii na 3 000 kilometrů – největšímu takovému závodu svého druhu na světě. Vstupní poplatek v něm stojí nejméně 10 000 australských dolarů, tedy asi 156 200 korun.
Limit na konstrukci půl milionu. Šlo to i kolem 100 tisíc
Na Kypru se rozhodli tento formát pojmout trochu jinak. Závodníci v hlavním městě Nikósii nemuseli za účast platit nic. Opravdu důležité pro organizátory bylo to, aby jako každým rokem přišli a ukázali veřejnosti důležitou dovednost. Vstupní podmínkou totiž bylo, aby svůj soutěžní vůz sestrojili nanejvýš za 20 000 eur, v přepočtu zhruba za 512 000 korun.
Stupínek vítězů byl tedy jako na každém závodu samozřejmostí. Kdo ale zvládl zkonstruovat automobil na solární pohon v cenovém limitu a Cyprus Institute Solar Car Challenge s ním zároveň i bezpečně zajel, obdržel od pořadatelů ke svému vozu certifikaci.
Bez fosilních paliv k čistšímu ovzduší
Pořadatelům šlo hlavně o to, ukázat lidem, že sestrojit auto poháněné sluneční energií jde i levně. Jeden závodní vůz v Nikósii podle nich vyšel průměrně na 8 000 eur, tedy přibližně na 204 800 korun.
„Se solárními auty si bereme energii ze slunce, takže jejich stavěním a používáním pomáháme snižovat spotřebu fosilních paliv a znečištění ovzduší,” vysvětluje svoji motivaci teprve šestnáctiletá závodnice Venetia Chrysostomideová.
Podle agentury AFP bylo hodně závodníků právě z technických oborů středních škol. Samozřejmě se ale zúčastnili zájemci i z řad dospělých. Středoškolský učitel Tassos Falas se svými kolegy sestrojil vůz, který dokázal dosáhnout rychlosti 80 kilometrů za hodinu. Jeho studentka – Chrysostomideová – zase postavila auto za pouhých 120 000 korun, a to ze součástek dvou horských kol, kovového rámu a čtyř solárních panelů.
Solární energie ve spolujízdách
Kypr je podle údajů Eurostatu zemí s nejvyšší koncentrací majitelů aut v Evropě. Na 1 000 obyvatel připadá 595 vozů. V roce 2016 bylo přitom z 28 000 nově registrovaných vozů pouze 22 na alternativní pohon.
Ostrovní stát se může nicméně po většinu roku těšit slunečným dnům. To kyperské organizátory také motivuje k pořádání závodu, který měl tuto neděli v Nikósii už 10. výročí.
Francouzský ostrov na bretaňském pobřeží Belle-Ile-en-Mer chce udržitelnost v dopravě obdobně následovat spuštěním sdílených spolujízd v autech, která bude pohánět přebytečná energie ze solárních panelů na veřejných budovách. Pro tamní obyvatele i turisty by měla být dostupná koncem tohoto roku. Podobný projekt chystá i portugalský ostrov Porto Santo.