Článek
Před několika dny ukázala Bundesliga, že profesionální fotbal se dá hrát i před prázdnými tribunami. Jistě, není to úplně ono. Chorály, spílání, řev, potlesk, to všechno k fotbalu patří. Ani komentátor to nemá zrovna jednoduché, když musí popisovat děj zápasu do ticha. Divák takový extrém nenese zrovna libě a je ho docela těžké vtáhnout do děje.
Na druhou stranu jsem zvědavý, jak se budou během utkání projevovat vyhlášené firmy na lavičkách. To si kolikrát můžete říkat, že se udržíte, protože je vážně všechno slyšet, ale při představě situace, že prohráváte 0:1 a v předposlední minutě váš tým vyrovná, jenže rozhodčí kamerám oznámí, že se jednalo o milimetrový ofsajd… v takovém případě jedou mluvidla svoji vlastní ligu a zastavit je se jeví v mnoha případech být zhola nemožné. Docela se těším, co se všechno dozvíme. Stejný pocit může mít i šéf disciplinárky, protože se může začít spoléhat na výrazně zvýšený přísun oběživa do asociační pokladny.
Svým způsobem se vracíme k podstatě fotbalu, respektive her obecně. Všichni, kteří dnes patří k elitě, nezačali čutat do pumlíče proto, že by viděli velké peníze a narvané ochozy, nýbrž proto, že je fotbal bavil a přitahoval. Tak si to, doufejme jen na pár měsíců, zopakují. Můžeme se bavit i o stanovisku takové veličiny jako je Franz Beckenbauer. Legendární „libero“ se nechalo slyšet, že prázdné tribuny mohou některým hráčům i pomoci. Konkrétně těm, kterým výbušná atmosféra velkých mačů může pošramotit sebevědomí a oni nedokážou prodat to, co v nich doopravdy je. Je to trochu diskutabilní ale možná, že někdo opravdu bude hrát uvolněněji.
Je otázka, kdo v příštím období bude přítomen v roli diváka na stadionech. Kluby nemají moc na vybranou. První na forhontě budou sponzoři a nájemci lóží a skyboxů. Ti dávají klubům oplátkou hodně důležité peníze, takže není sporu, že o svoje místa nepřijdou. Ale kdo další se třeba do tisícovky šťastlivců dostane? Už teď se to v mnohých případech zkouší přes známé známých, kteří mají skvělý kontakt na šéfa úklidu… Vstup na stadion nad zlato, tak nějak to bude.
Zároveň ovšem začínají zlaté časy pro televizní společnosti. Buďme upřímní a odhoďme politicky korektní výrazivo. Televize chce mít diváka před obrazovkou. Doma nebo v hospodě, na stadionu je pro ni jen součástí kulisy. Samozřejmě, vždy bude lépe přijatý zápas, kde se kromě dobré hry z obrazovky line z reproduktorů nadšený ryk zcela zaplněných tribun. O tom netřeba vést spory. Ale úkolem televize není lákat fanouška do ochozů, ona se má snažit připravit co nejlepší produkt pro diváka v křesle před přijímačem. A nabízet ho v adekvátní formě.
Kouč 📸 @fcviktorkaplzen vzkazuje všem konkurentům, že jeho tým je na restart ligy plně připraven 💪 pic.twitter.com/iyvoEDhgKL
— FORTUNA:LIGA (@fortunaligacz) May 21, 2020
Tak jako třeba majitel televizních práv na Bundesligu, německý Sky Sports. Dlouhodobě se svým anglickým bratrem stejného jména tvoří absolutní špičku fotbalového vysílání v Evropě. Navíc, minimálně dvě ligová kola nabídne zdarma všem zájemcům, nejen svým předplatitelům. Pozor, to není rýpnutí od konkurence do O2, to vůbec ne. Něco takového mi ani nepřísluší. Jen jde o informaci, že i televizní společnosti se budou křížem krážem po Evropě snažit posílit svou pozici na tomto segmentu trhu. I ony se ocitají v nové situaci.
Ovšem stále platí axiom - o přítomnost diváka na stadionu se musí ucházet kluby a především hráči tím, co budou na trávnících předvádět. Pořádně fanouška navnadit, aby při první příležitosti vzal stadion oblíbeného klubu útokem a naplnil ho až pod střechu, protože nevidět to či ono představení na vlastní oči by byla přece velká chyba. Inu – Let ́s Go!!!!