Článek
Model 3 nabízí alternativu k jinak luxusním vozům Tesly – s jeho příchodem se objevila možnost vlastnit elektromobil od Elona Muska i pro střední vrstvu.
To, jak je Model 3 inženýrsky nabitý, se přitom projevilo již při předchozích podrobných prohlídkách vozu. Loni pak dostal vylepšenou elektroniku a nyní má zabudován i speciální počítač, který se stará o autonomní řízení automobilu. Takzvaný full-self drive počítač při minulých průzkumech chyběl, takže až současná „pitva“ vozu, kterou provedl japonský mediální dům Nikkei Business Publications, odhalila, jak je výpočetní jednotka pokročilá.
O šest let napřed
„Tohle nedokážeme,“ ohromeně okomentoval vůz inženýr jedné z hlavních japonských automobilek. Účastníci akce odhadli, že podobnou technologii nebude mít konkurence Tesly do roku 2025.
Podle mediálního domu není problém v tom, že by jiné automobilky nemohly investovat obrovské částky do nových technologiích, ale spíše ve strnulosti těchto gigantů. Dokonalý výrobní a zásobovací proces tvořily pečlivě po dekády a nyní do nich nechtějí vnášet chaos. Většina klasických automobilek se musí ohlížet na své dodavatele a nemohou se od tohoto systému snadno odpoutat.
Tesla, jež byla založena roku 2003, se oproti tomu mohla vydat svým vlastním inovativním směrem bez zátěže minulosti, vybudovat si vlastní infrastrukturu nezávislou na dodavatelích a celou firmu vystavět na podobných strategiích technologických firem, jako je například Google či Apple.
144 bilionů akcí za sekundu
Při představení full-self drive (FSD) počítače v dubnu minulého roku se Elon Musk pochlubil tím, že se jedná o objektivně nejlepší čip na světě, který si společnost Tesla vyrobila sama. S jeho budováním pomáhal i proslulý designér procesorů Peter Bannon, jenž dříve navrhoval čipy do produktů Apple.
Dva procesory v počítači FSD měří každý 260 mm čtverečních a mají v sobě zabudovanou neuronovou síť, která sbírá zkušenosti z reálného provozu. Takto získaná data ze skutečných situací mohou Tesle zajistit další technologický náskok – pokud ovšem objem získaných informací dokáže správně využít. Tyto dva čipy by údajně měly být schopny 144 bilionů akcí za sekundu, což je oproti předchozí generaci téměř sedminásobné zlepšení.
Jenom poloautopilot
Model 3 nezajišťuje zcela autonomní řízení, v autě stále musí být pozorný „řidič“, který by mohl v případě nutnosti zasáhnout. Systém full-self drive za použití osmi kamer, předního radaru a 12 ultrazvukových senzorů mu pomáhá pouze s nejúnavnějšími aspekty řízení, píše se na stránkách Tesly.
Mezi takové vymoženosti patří například samostatné parkování, automatické předjíždění pomalých vozidel na dálnici a na letošní rok Tesla slibuje i samostatné ježdění v ulicích měst.