Článek
„Dáte si pět piv a jste ve Splitu. Rijeka je pak o dvě piva méně,“ takto s nadsázkou popisuje vlakové cestování do Chorvatska majitel firmy RegioJet Radim Jančura.
Loni jeho „chorvatské vlaky“ vyjely poprvé – a hned se s nimi svezlo 60 tisíc Čechů. Letos jich bude ještě víc. Podle Jančury zhruba sto tisíc.
RegioJet prodloužil soupravy na 15 vagonů, vedle tradiční Rijeky prodloužil trať až do Splitu a posílil spoje. V červnu a v září budou vlaky jezdit třikrát týdně, v červenci a srpnu denně.
„Už teď máme prodaných zhruba 60 tisíc jízdenek. Když se dívám na rezervační systém, léto je skoro vyprodané,“ říká Jančura.
Ceny zůstaly stejné jako loni – startují na 590 korunách. Trasa je však delší. Jak tedy vychází ekonomika, když se podle kritiků už loni nemohly vlaky zaplatit?
„Loni, kdy jsme jezdili s 12 vozy a nejezdili jsme celé léto, jsme vydělali 4–5 milionů korun. Letos předpokládám, že to bude ještě lepší,“ říká Jančura s tím, že letos je sice cena stejná a trasa delší, ale vlak má místo 12 vozů 15 a kapacita se zvedla ze 450 míst na 650 lůžek a sedaček.
Kromě Čechů mají ale chorvatské vlaky úspěch i v zahraničí. Už teď totiž Slováci, Maďaři, ale také Poláci často prostřednictvím českých žlutých vlaků do Chorvatska jezdí. Celkem tvoří více než čtvrtinu cestujících.
„Mým novým životním cílem je být globálním dopravcem. Rád bych z RegioJetu udělal nejznámější českou značku v zahraničí. To uděláme tím, že budeme jezdit v dalších zemích a budeme mít také spoje, které vůbec nepojedou přes Česko, ale spojí další evropské země. Západoevropanům, kteří jsou zvyklí na velice kvalitní železnici, nabídneme to, co neznají. Levnou cenu a dobrý catering.“
„Teď jsme si řekli, že bychom mohli jezdit do Chorvatska z Polska. Jdeme do toho. Management mě tlačil, že to bude už za šest týdnů. To ne, ale pěkně příští léto začneme,“ dodává Jančura.