Hlavní obsah

Jančura: Auta bez řidiče tu budou do pěti let. Budoucnost je v autonomním řízení a v železnici

O trendech a vizích v přepravě s Radimem Jančurou.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

Auta bez řidiče, rychlovlaky a carsharing. Tak bude podle majitele Student Agency a RegioJet Radima Jančury vypadat v příštích letech přeprava v Česku. Budoucnost vidí jednoznačně v železnici, která by se podle něj už nyní měla uzpůsobovat rychlovlakům, a také v autonomně řízených autech, která jsou blíž, než si myslíme.

Článek

Jedno kliknutí v aplikaci a auto bez řidiče přijede kamkoliv bude zákazník ve městě potřebovat a vůz bude navíc ještě sdílený. Tak si podnikatel Radim Jančura představuje blízkou budoucnost, na kterou by se měli připravit i dopravci. Regionální přeprava by tak mohla zcela vymizet a po vzoru vyspělejších států by mohla v Česku fungovat jen příměstská doprava nebo třeba školní autobusy.

„Auta bez řidiče nebudou bez volantu, jak si dnes představujeme. Volant mít budou a za 10 let budou nejprodávanější, jiná se tu prodávat stejně ani nebudou.“ Pokračuje ve svých vizích Jančura. K autobusům s autonomním řízením dodává, že je to sice pěkný sen dopravců, ale zároveň noční můra řidičů.

Podle Jančury je ale v hromadné dopravě budoucnost především ve vlacích a rychlovlacích. Snaží se zasadit o to, aby v Česku do deseti let vznikla infrastruktura na trati Praha-Brno-Ostrava, kde by vlaky mohly jezdit rychlostí až 350 km/h.

„Výstavba tratí na rychlost 300 až 350 kilometrů v hodině je levnější než výstavba tratí na rychlost 200 km/h, které se začínají v Česku stavět. Snažím se bojovat za to, aby se přestalo investovat do výstavby tratě pro pomalejší rychlovlaky, je to slepá ulička,“ dodává Jančura.

Jaké konkrétní inovativní prvky v přepravě Radima Jančuru oslovují, co říká na alternativní pohony aut a mnoho dalšího, se dozvíte ve videu nad článkem.

Doporučované