Článek
Přechod na elektřinu nekončí pouze auty. Společnost Arc Boat oznámila, že získala finanční prostředky ve výši 4,25 milionu dolarů. Za podporou stojí firma Andreessen Horowitz, která dříve podporovala například Facebook či Airbnb.
Arc Boat tak může začít s pracemi na nové lodi Arc One, která by se měla začít prodávat koncem roku.
Mitch Lee, generální ředitel společnosti, pro server The Guardian uvedl, že chce stavět elektrická plavidla především kvůli dopadu konvenčních lodí na životní prostředí. Plavidla totiž pohánějí benzin, nafta či ještě hutnější ropné látky.
„Nejen, že na jeden galon ujedou jen dvě míle, ale zároveň znečišťují svými výpary vodu. Kromě toho jsou klasické lodě do jisté míry zodpovědné za hlukové znečištění, které je pro život na moři i v něm příšerné,“ uvedl Lee pro Guardian. U lodí, které jsou do jisté míry poháněné plynem, jsou dopady podle generálního ředitele Arc Boat podobné: „Elektrické čluny všechny podobné dopady eliminují.“
Levnější modely přijdou později
Lee dodal, že elektrická plavidla také sníží potíže s vlastnictvím lodí. „Miluji být na vodě, plavit se je velká zábava, ale vlastnit loď je tak hrozné,“ řekl. „Vždy jsem věřil, že elektrické čluny mají smysl. Budou rychlejší, tišší, levnější a jejich provoz a údržba bude jednodušší.“
Je to do značné míry přístup Tesly. Začínáme a veškeré příjmy využíváme k financování výzkumu a vývoji.
Model Arc One bude z hliníku a jeho maximální rychlost bude 40 mil za hodinu, zhruba 64 km/h. Podle Arc Boatu se na palubu lodi o výkonu 475 koní vejde až deset osob. Průměrná výdrž by se měla pohybovat kolem třech až pěti hodin.
Výroba prvních modelů a vývoj technologie způsobily, že budou první modely elektrických člunů drahé. Arc One vyjde budoucí majitele na 300 tisíc dolarů, tedy více než 6,3 milionu korun.
Lee však uvedl, že budoucí verze budou levnější. „Je to do značné míry přístup Tesly. Začínáme a veškeré příjmy využíváme k financování výzkumu a vývoji, abychom se uchytili na trhu,“ dodal generální ředitel.
Místo raket staví lodě
Podle něj lze použité technologie aplikovat i na větší plavidla, výjimkou by nemusely být ani trajekty.
„Začali jsme v únoru bez širšího týmu a peněz. Neměli jsme ani sklad. A v prosinci začneme prodávat Arc One a nabíráme pracovníky, jak jen to jde. Hlavně proto, že chceme urychlit zavedení elektrických pohonů v celé řadě plavidel.“
Lee založil Arc Boat s inženýrem Ryanem Cookem, který je technickým ředitelem společnosti. Dříve vedl strojní inženýry ve společnosti SpaceX Elona Muska, kde pracoval na raketě Falcon 9, první opakovaně použitelné raketě na světě. Kromě Leeho mají všichni zaměstnanci společnosti Arc určité zkušenosti s prací ve SpaceX.
Arc Boat se tímto krokem připojuje k řadě start-upů, které se snaží o velkovýrobu elektricky poháněných člunů. Například monacký jachtařský klub tento měsíc uspořádal soutěž o prototypy elektrických člunů s cílem podpořit snížení uhlíkové stopy i v jachtingu. Nejrychlejší soutěžní lodí byla švédská křídlová loď Candela C-7.