Článek
Podle bývalého mariňáka uvažuje britské ministerstvo vnitra o použití speciálních sítí, které by migrantům zabránily v nebezpečné plavbě Doverskou úžinou na malých gumových člunech.
O'Mahoney to prozradil v rozhovoru pro nedělní vydání britského deníku The Telegraph. Na otázku, zda jde o stejnou metodu, jakou testuje královské námořnictvo, při níž jsou sítě používány k ucpávání lodních vrtulí, odpověděl: „Ano, jde o tento typ“. „Bezpečně díky tomu vypneme motor, poté vezmeme migranty na palubu naší lodi,“ vysvětlil vládní zřízenec, který je odpovědný za přerušení migrační trasy přes Lamanšský průliv.
Jde o jednu z nejnovějších taktik, o které ministři a vládní úředníci údajně uvažují. Ve hře bylo také používání vodních děl, které by čluny přesměrovaly pomocí vln, vytváření azylových center na vyřazených trajektech nebo posílání migrantů na odlehlé ostrovy v Atlantickém oceánu. Zmíněný plán na odsun uprchlíků na jedny z nejizolovanějších ostrovů světa ale unikl do médií a pobouřil ochránce lidských práv.
Počet nelegálních plavidel, které připlouvají do Velké Británie, se za letošní rok zčtyřnásobil. Britská vláda zatím evidovala přes 7000 plavidel. Počet žádostí o azyl v období od dubna do června ale proti prvnímu čtvrtletí klesl. Podle O'Mahoneyho, kterého do nové pozice jmenovala ministryně vnitra Priti Patelová v srpnu, připluje do Velké Británie kolem 300 člunů denně.
„Rozhodně jsme velmi, velmi blízko ke zprovoznění taktiky bezpečného návratu, kdy provedeme zásah na člunu s migranty, vezmeme je na palubu a poté je odvezeme zpět do Francie,“ dodal bývalý mariňák.
I’ll do whatever it takes to stop these crossings. I am targeting every step of the journey to end the viability of the small boats route https://t.co/pOwKIrsCZM pic.twitter.com/WYfDP6lBgT
— Dan O'Mahoney (@CCTCommander) October 11, 2020
O'Mahoney také v rozhovoru odhalil nový čtyřfázový plán k řešení problému nelegální migrace. Britská vláda podle něj plánuje využít sociální sítě, kde bude odrazovat migranty z Afriky a Středního východu od cest do Evropy. Plánuje také snížit počet migrantů, kteří se rozhodnou pro nebezpečnou cestu přes Lamanšský průliv.
„To, co říkáme, je: spíše než platit obrovské částky za zprostředkovatele, kteří vás provedou bezpečnými zeměmi napříč Evropou, požádejte o azyl v první bezpečné zemi, do které přijdete. Neriskujte život na neuvěřitelně nebezpečné cestě.“ Nová strategie také počítá s fyzickým zabraňováním vstupu na území Velké Británie, kam nejspíš spadá využití sítí, a s reformou britského azylového systému.
Poslední fáze se dotkla i ministryně vnitra Priti Patelová ve svém projevu na virtuální konferenci Konzervativní strany minulý týden. Stávající systém je podle ní „zásadně rozbitý“. Ministryně uvedla, že je ochotna čelit i „nepopularitě na Twitteru“, aby snížila počet žádostí o azyl, a slíbila proto nové zákony.
Nový plán se příliš nelíbí Labouristům. „Azylová centra vzdálená tisíce kilometrů, vězeňské lodě, vodní děla na vlny a teď sítě. Návrhy Toryů jsou nepřiměřené a ohrožují lidské životy,“ okomentoval budoucí opatření stínový ministr vnitra Nick Thomas-Symonds pro britské noviny The Times.