Článek
Právě Člověk v tísni, respektive Daniel Hůle z této společnosti, na velké rozdíly mezi krajskými městy upozornil. Podle Feistingerové už plzeňská pobočka řešila desítky takových případů. „Nejčastěji se jedná o děti, které nepochází z úplně příznivých poměrů, například z chudé rodiny nebo rodina prochází nějakou krizí. Setkali jsme se i s extrémními případy, kdy se rodiče o dítě nestarali, byli například závislí na alkoholu nebo drogách,“ popsala Vlastimila Feistingerová s tím, že dítě například dostalo pokutu při cestě do školy.
Setkala se ale i s případy, kdy exekuce dopadla na dítě z běžné rodiny. Obrátila se na ni například i 21letá žena, která se o exekuci dozvěděla v době, kdy byla na výměnném studijním programu ve Francii. Zjistila to, když jí byl zastaven účet, na který jí chodilo stipendium, a ona najednou neměla na ubytování a na jídlo. „Až pátráním zjistila, že v sedmi letech jela načerno a teď jí exekutor zastavil účet,“ líčí Feistingerová. Rodiče dívky se v té době rozváděli. Dívka byla svěřena do matčiny péče, přestěhovaly se, obsílky ale chodily na starou adresu.
Dlužná částka se zpravidla pohybuje v řádech desetitisíců, existuje ale i případ, kdy dítě dluží sto tisíc nebo milion korun. Dozví se o tom až v dospělosti, když začne vydělávat. „Pro osmnáctiletého člověka je to skutečně rána. Často to nečekají, ani netuší, že takový dluh mají. Nepamatují si, že by k něčemu takovému vůbec došlo,“ popisuje Vlastimila Feistingerová.
Podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) to pro Plzeň není lichotivá statistika. „Město spolu s dopravními podniky udělalo letos zásadní krok, aby k těmto exekucím už nedocházelo,“ konstatuje Zrzavecký a připomíná, že od začátku září mohou děti do 15 let jezdit v Plzni MHD zdarma.
Pozitivní změnou je určitě i to, že od roku 2014 Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) vymáhají pohledávky vlastními silami. „Ve stejné době došlo i ke snížení pokut u dětí do 15 let na 200 korun v případě, že je pokuta zaplacena na místě, respektive na 300 korun, pokud je zaplacena do 21 dnů,“ říká mluvčí PMDP René Vávro. O udělené pokutě informují dopravní podniky opakovaně i rodiče. Než se přistoupí k exekuci, trvá to zhruba rok. „Ročně evidujeme zhruba 1 500 pokut u dětí do 15 let, z toho přibližně pět procent se dostane do exekuce,“ vypočítává Vávro.
V loňském roce zavedly dopravní podniky ještě další významnou změnu. Za dluh není odpovědné už jen dítě. „Navrhujeme přistoupení zákonného zástupce do soudního řízení,“ dodává René Vávro.
Otázkou zůstává, proč je Plzeň z hlediska dětských exekucí v republice na nelichotivém druhém místě. Podle Feistingerové je to především přístupem města a dopravních podniků k dětským dlužníkům. „Řekla bych, že tímto netolerantním přístupem se situace dostala až do této podoby, kdy máme velké procento dětí s dluhy. Dokud si město neřekne, že k dětským dlužníkům bude přistupovat tolerantněji, příliš se toho změnit nemůže,“ je přesvědčená Feistingerová.