Hlavní obsah

Jaké to je, když očkování řídí premiér. Máme další svědectví

Foto: Úřad vlády ČR

Pan premiér osobně rozhodoval i o každém platu, které bylo distribuováno po Praze, říká o začátku očkování Zdeněk Hřib.

aktualizováno •

I pražský primátor mluví o tom, jak premiér Andrej Babiš politicky zasahoval do průběhu očkování. „Řekl nám, že Praha si rozhodně rozdělování vakcín řídit nebude, že na to máme zapomenout,“ tvrdí Zdeněk Hřib.

Článek

Bývalý národní očkovací koordinátor Zdeněk Blahuta v minulých dnech v rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal, jak premiér a šéf hnutí ANO Andrej Babiš řídil rozdělování vakcín proti covidu-19.

„Všechno několikrát musel schválit, mnohokrát to měnil. Největší jeho starost byla, aby byl vyfocený při přebírání první zásilky vakcín v Motole,“ uvedl mimo jiné Blahuta. Premiér Babiš podle něho politicky rozhodoval, který kraj dostane vakcínu a který ne.

Blahutova slova o premiérových zásazích následně potvrdili i někteří hejtmani, nicméně Andrej Babiš označuje někdejšího hlavního koordinátora za lháře.

„Nikdo politicky vakcíny nerozděluje. Není to pravda, Blahuta brutálně lže. Doporučuju všem občanům se seznámit s tím, co to je za člověka. Byl neschopný a nikdy tam neměl nastoupit. Byl to zásadní personální omyl,“ reagoval premiér mimo jiné ve čtvrtek před poslanci, když jej ve věci interpeloval poslanec za hnutí STAN Jan Farský.

Svou zkušenost s premiérem během očkování nyní ale přidává i pražský primátor za Piráty Zdeněk Hřib. A i on dává Zdeňku Blahutovi za pravdu.

Je pravda, že pan premiér Babiš politicky zasahoval do distribuce očkovacích dávek?

Je to pravda. A musím říct, že jsem už loni v prosinci, po tom opakovaném selhání strategie proti koronaviru, premiéra na Twitteru vyzval, aby se do očkovací akce vůbec nepletl. Aby se od toho držel co nejdál. A to se bohužel nestalo. Andrej Babiš chtěl opět využít lidského neštěstí ke svému zviditelnění před volbami. Prohlásil se za největšího koordinátora očkování, ačkoliv k tomu neměl vůbec žádnou odbornost.

Očkování začalo 27. prosince. Mluvil premiér už tehdy Praze do toho, kam se budou vakcíny rozvážet?

Samozřejmě, že ano. Tlačil i na to rychlé podání těch prvních dávek, aby mohl ukázat hezká čísla. A jelikož tehdy ještě vůbec nefungoval registrační a rezervační systém, který by řešil prioritizaci jednotlivých skupin obyvatel, výsledek byl ten, že vakcíny byly podávány naprosto neefektivně, třeba příbuzným úředníků ze Státního zdravotního ústavu.

Naprosto jednoznačně. To byl důsledek toho, že nebyl včas připraven registrační a rezervační systém a ta očkovací místa, která tehdy dostala vakcínu Pfizer/BioNTech, neměla v tu dobu vytvořeny žádné fronty prioritních seniorů. A do toho jim premiér posílal SMS, že to musí všechno rychle vyočkovat.

Pochopitelně to bylo jednodušší vyočkovat ve velkých pražských nemocnicích, které mají tisíce zaměstnanců, než v tomto ústavu, který jich má jen několik stovek. Neměli tam dost lidí, kterým by to mohli podat, přitom ústav dostal podobné množství vakcín jako některé fakultní nemocnice. Výsledek byl jasný. A tak začali očkovat příbuzné úředníků. A to je jednoznačně selhání premiéra, který se prohlásil za toho nejvyššího koordinátora, přitom nezajistil prioritizaci a potom tlačil na rychlé proočkování.

Liberecký hejtman Martin Půta pro Seznam Zprávy popsal, že jim třeba Andrej Babiš na poslední chvíli stopl dodávku jednoho z plata vakcín.

To se skutečně dělo. Pan premiér osobně rozhodoval také o každém platu, které bylo distribuováno po Praze. Jeho zásahy dělaly ten chaos.

Třeba když se měli do očkování začít zapojovat praktičtí lékaři. Bylo to začátkem února, když měla přijít první dodávka vakcíny AstraZeneca. A když jsme to na začátku února chtěli intenzivně řešit, protože vakcína už byla „za rohem“, tak nám navzdory schválené očkovací strategii premiér na jednání Asociace krajů ČR říkal, že to není na pořadu dne. To byla absurdní situace, jedna z mnoha, a neprospěla tomu, aby vakcína byla distribuována tam, kam měla.

Mohl bych ve výčtu pokračovat. Existuje třeba to video, kdy premiér dohlíží na zdravotní sestru, jak má z lahvičky vytáhnout šestou dávku vakcíny. To jsou situace, kdy on se stylizuje do role všudypřítomného spasitele.

Mluvil jste o tom s premiérem osobně, vyříkali jste si to na nějakém jednání?

S kolegyní Johnovou (pražská radní pro oblast sociální politiky a zdravotnictví - pozn. red.) jsme před ním nadnesli téma pravomocí krajského očkovacího koordinátora. My jsme chtěli, aby o rozdělování vakcín mohl rozhodovat právě koordinátor, aby se mohlo přihlédnout k místním podmínkám a aby došlo k prioritizaci potřebných skupin obyvatel. Bohužel jsme se od premiéra dozvěděli, že Praha si rozhodně rozdělování vakcín řídit nebude, že na to máme zapomenout.

V takové atmosféře se pochopitelně pracuje obtížně. Přitom v krizovém zákoně máte v paragrafu 14 jasně uvedeno, že v nouzovém stavu hejtman, tedy v Praze primátor, koordinuje poskytování zdravotních služeb a provádění opatření k ochraně veřejného zdraví. Premiér podle mě tento zákon porušoval.

Jinou příležitost jednat s předsedou vlády jste už neměli?

Jak jsem říkal, my se s panem premiérem pravidelně potkáváme i na platformě Asociace krajů ČR. Jednání máme vždy v úterý ráno. Problém je, že on to obvykle pojímá jako takovou reprízu svého nedělního „Čau lidi“, občas i bezdůvodně zvyšuje hlas, a v tomhle módu je těžké získat nějakou smysluplnou odpověď nebo s ním něco dojednat. Slyšíte jen předpřipravené fráze jeho marketingového týmu, to bohužel není o hledání funkčních řešení. Naštěstí jednání s ministerstvy jsou naprosto korektní, tam ty odpovědi dostáváme.

Kritizujete premiéra, ale je třeba říct, že Praha na tom chaosu, o němž mluvíte, fakticky vydělala. Minimálně v začátcích se v hlavním městě očkovalo daleko více než jinde.

Ten premiérský chaos ale vedl k naprosto neefektivnímu plýtvání, vakcíny nebyly využity účelně. My jsme určitě nijak nevydělali na tom, že tady byly naočkovány neprioritní skupiny, třeba příbuzní úředníků ze Státního zdravotního ústavu.

Tam, kde jsme to měli pod svou kontrolou - to jsou třeba domovy seniorů - tam se nám podařilo vakcínu k potřebným směřovat efektivně. Koneckonců my už máme naočkovány zhruba dvě třetiny osmdesátiletých obyvatel Prahy, máme proočkovány všechny domovy pro seniory, teď se očkují domy s pečovatelskou službou.

Snažíme se jít jinou cestou. Já se netvářím jako spasitel, co to tady řídí všechno od A do Z. Snažíme se spolupracovat se všemi, co spolupracovat chtějí, s městskými částmi, snažíme se využívat i nabídek pomoci, snažíme se plnit i tu koordinační roli. Mimochodem náš očkovací koordinátor nemá zakázáno mluvit s médii (zákaz komunikovat s médii měl údajně od premiéra bývalý národní koordinátor Blahuta - pozn. red.). Náš očkovací koordinátor může mluvit i veřejně na zastupitelstvu.

My to sledujeme na naší městské datové platformě, a kdybyste viděl celou historii, tak také vidíte, že ostatní kraje teď Prahu dotahují. To není tím, že by Praha nestíhala očkovat, to je dáno právě tím, že Ministerstvo zdravotnictví napravuje úvodní premiérův chaos. Teď ministerstvo směřuje dávky do ostatních krajů, aby měly možnost to nějakým způsobem dotáhnout.

Třetina mimopražských

- V sobotu primátor Zdeněk Hřib oficiálně informoval, že v Praze zdravotníci dosud lidem podali 186 tisíc dávek vakcíny proti covid-19.

- Zhruba třetinu (62 tisíc dávek) ale dostali lidé, kteří mají trvalé bydliště v jiných krajích.

- Alespoň první dávku dostalo už 35 tisíc (64 %) Pražanů nad 80 let.

- Údaje pochází z datové platformy pražského magistrátu Golemio.

Vy jste mluvil o premiérových zásazích hlavně v úvodu očkování. Myslíte, že to pokračuje až do dnešních dnů?

To nedokážu úplně potvrdit.

Bavíme se stále o vztazích vlády a krajů. Nebylo by nejjednodušší, kdyby vláda do toho krajům vůbec nemluvila? Jen rozdělila vakcíny podle počtu obyvatel, případně i s ohledem na věkovou strukturu. Koneckonců mám pocit, že to teď už tak stejně funguje.

Je zjevné, že to, co si dělá kraj sám, funguje. Územní samosprávy jsou totiž mnohem akceschopnější. Stát by se měl soustředit jen na to co, má - v tomto případě je to zajištění dostatečného množství vakcín - a neměl by se snažit určovat pro kraje extrémně restriktivní pravidla. Koneckonců ono to vyplývá, jak už jsem říkal, i z krizového zákona, kdy hejtman má koordinovat opatření k ochraně veřejného zdraví.

Co od vlády vlastně potřebujete?

Kraje potřebují, aby tu byl nějaký jasný plán, který sama vláda bude dodržovat, na který se kraje mohou spolehnout, abychom měli včas důvěryhodné informace, kterými se můžeme řídit, které se nebudou měnit ze dne na den. Nezasahovat do odborných doporučení a neměnit politicky opatření, jak jsme to bohužel viděli.

Související témata:

Doporučované