Článek
Počet dovezených ojetých osobních aut do Česka se za pět měsíců letošního roku zvýšil o 16,9 procenta na 64 464 vozů. Jejich průměrné stáří se zvýšilo o desetinu roku na 10,6 roku, přičemž podíl vozidel starších deseti let je 52,3 procenta. Dovoz ojetin je tak stále o zhruba 10 000 aut nižší než před epidemií v roce 2019. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
První v dovozech je domácí značka Škoda s meziročním nárůstem o pětinu na 14 550 vozů , druhý Volkswagen s 12 744 dovezenými ojetinami, což je o osm procent více než loni. Následuje Ford s růstem importu o 19 procent na 5659 vozů a na dalších místech je trojice prémiových značek BMW, Mercedes-Benz a Audi.
Téměř po dvou letech se podle generální ředitelky AAA Auto Karolíny Topolové dovozy vrátily na úroveň 17 000 vozů měsíčně, kde byly naposledy v květnu 2019. „Za prvních pět měsíců letošního roku se však ve srovnání se stejným obdobím stále dovezlo téměř o 10 000 aut méně. Nízký dovoz je stále jedním z faktorů, který tlačí ceny ojetin na tuzemském trhu vzhůru. Loni se za celý rok objem dovozových ojetin snížil o téměř 30 000, takže jde o kumulovaný efekt,“ podotkla.
Za pět měsíců si Češi mimo jiné dovezli 31 Ferrari a 22 Lamborghini, ale také 89 vozů již nevyrábějící značky Saab. V registru přibylo i devět ojetých vozů Rolls-Royce, osm trabantů a sedm vozů domácí značky Tatra.
Prodej nových osobních aut se od ledna do konce května zvýšil o 21,5 procenta na 90 244 vozů. V samotném květnu se zvýšil o 62,4 procenta.