Hlavní obsah

Jak z krize? Politici prvně mluví o tom, že zdraží jízdné

Foto: Profimedia.cz

Pražskou hromadnou dopravu v současné době využívá zhruba polovina lidí oproti situaci před epidemií.

Zhruba 300 milionů za poslední dva a půl měsíce. O tolik přišel na jízdném pražský dopravní podnik.

Článek

Vedení pražského dopravního podniku a hlavního města začalo řešit, kde vzít peníze, o které přišlo kvůli úbytku cestujících.

Těch skokově ubylo během pandemie nového typu koronoviru. Pražská hromadná doprava přišla o zahraniční turisty, kteří ji hromadně využívali. Ale méně lidí jezdilo také do práce.

„Za půldruhého měsíce registrujeme meziroční výpadek tržeb z jízdného na úrovni 300 milionů korun, největší podíl z toho jsou jednorázové a turistické jízdenky,“ uvedl vedoucí odboru komunikace pražského dopravního podniku Daniel Šabík.

Loni na prodeji jízdného přitom vybral podnik 4,46 miliardy. Situace se podle Šabíka zlepší, až když se do Prahy vrátí turisté.

Podle informací Seznam Zpráv již tento týden dozorčí rada, v níž sedí zejména zástupci pražské koalice, diskutovala, co nyní dělat.

Politici se bavili hlavně o třech variantách: pražský dopravní podnik by mohl snížit počet linek, propustit některé zaměstnance, nebo zvýšit cenu jízdného.

„Pokud se chceme chovat odpovědně a nezadlužovat město, natož kvůli provozním výdajům, budeme se muset bavit o optimalizaci dopravního výkonu, úsporách a město bude muset zvažovat i možnost zvýšení jízdného,“ prohlásil náměstek primátora Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu), který zároveň sedí v dozorčí radě.

Představenstvo dopravního podniku dostalo nyní za úkol, aby připravilo konkrétní návrhy. A dozorčí rada je projedná nejspíše už během června.

Zatímco politici nechtějí říct, o kolik by se mohla zvýšit cena jízdenek v pražské hromadné dopravě, již je téměř jisté, že se zastaví plánovaný růst mezd.

„Čeká nás náročné období a Pražané budou muset držet spolu,“ uvedl finanční náměstek primátora Pavel Vyhnánek (Praha Sobě), který je rovněž členem dozorčí rady dopravního podniku.

„To se týká i případných požadavků na nárůst mezd, které by znamenaly méně prostředků na jiné zásadní výdaje spojené s fungováním města,“ doplnil.

Vyhnánek zároveň připomněl, že Praha kvůli pandemii koronaviru přijde asi o 12 miliard korun. A dalšími kroky vláda premiéra Andreje Babiše připraví podle něho hlavního město o další zhruba tři miliardy.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že o situaci pravidelně debatují na koaličních jednáních. Vyhnánek by však chtěl o dalších krocích mluvit také s opozicí – tedy s hnutím ANO a ODS.

O kolik cestujících dopravní podnik přišel, dokládá Šabík na konkrétních číslech. V současnosti pražskou hromadnou dopravu využívá zhruba třiapadesát procent cestujících oproti běžnému stavu před pandemií.

Nepomáhá podle něho ani to, že někteří epidemiologové řadí tramvaje nebo autobusy mezi rizikové prostředí.

„Řada zaměstnavatelů dokonce proto v písemných instrukcích vyzývá své zaměstnance, aby používali při cestě do práce vlastní auto místo MHD. Zdá se, že po pandemii nemoci covid-19 přišla pandemie strachu a obav, která vypnutou ekonomiku nenastartuje,“ dodal Šabík.

DPP loni dosáhl obratu zhruba 20 miliard korun. Což představuje zhruba pětinu celého rozpočtu Prahy.

Doporučované